|| Julkaisun loppuosa sisältää mainoksia & alekoodin ||

Joka vuosi syksyyn liittyy kutkuttavaa odotusta. Uuden kouluvuoden aloitus elokuussa on tämmöiselle koko ikänsä kouluympyröissä pyörineelle jopa merkittävämpi uuden aloitus kuin uusivuosi!

Miten tähän uuteen kouluvuoteen valmistaudutaan? Siinä on lukemattomia tapoja. Olennaista on löytää se itselleen sopiva. Moni vannoo siihen, että kouluajatuksia ei mietitä eikä kauppojen koulutarvikehyllyihin vilkaistakaan ennen ensimmäistä VESO-päivää. Minulle tuo tapa olisi kauhistus, se stressaavista stressaavin vaihtoehto. Minulle sopii se, että saan tehdä valmisteluja omassa tahdissani, silloin kun minulle sopii. Jos saan hyvän idean heinäkuun toinen päivä, ja haluan selvittää vaikkapa siihen liittyvät materiaalit tai tehdä jonkun suunnitelman, minulle sopii tehdä se silloin. Varsinkin, jos on huono sää:) Jos en tekisi noin, juttu pulpahtaisi mieleen taatusti monta kertaa ennen syksyä. Ja stressaisi enemmän. Tämä sopii minulle, mutta ei varmasti kaikille. Tärkeintä on tuntea itselleen hyvä tapa.

Teitpä sitten miten tahansa, kokosin tähän postaukseen Alkuluokan Aakkosten blogitekstejä vuosien varrelta. Sellaisia, joista saattaa olla hyötyä kouluvuoden suunnitelmia miettiessään. Ehkä löydät täältä jotain virikettä omille ajatuksillesi. Harvoin mikään toimii sellaisenaan, mutta kun tutustuu erilaisiin vaihtoehtoihin toteuttaa opetusta ja rakentaa oppimisympäristöjä, tulee pyöritelleeksi mielessään monia näkökulmia. Vähitellen muokkautuu ja löytyy se oma tapa. Ja tämähän on ikuinen prosessi, ainakin omassa luokassani on aina joku juttu, joka kaipaa kehittämistä. Hyvä niin, silloin pysyy virkeänä!

Valikointi on tärkeä taito myös tämän koulunaloituspostauksen lukemisessa. Kaikki linkatut tekstit eivät ole hyödyllisiä kaikille. Jos luet kaiken, tulee tekstimäärä olemaan hulvaton!! Valitse siis itsellesi olennaiset ja tällä hetkellä kiinnostavat. Klikkaamalla postaustekstin vihreää otsikkoa pääset blogissa lukemaan aiheesta lisää. Postauksen lopussa on pari kaupallista mainosta. Sellaisia, jotka tiiviisti liittyvät meidän Alkuluokkamme arkeen ja päivittäiseen elämään.

Parasta Alkuluokassa on aika. Aikaa oppimiseen on kolme vuotta. Kiireen tuntua vähentää huomattavasti se, että asioita opetellaan joustavasti. Joku voi oppia taidon eskarissa, joku toinen tokaluokkalaisena. Pääasia on, että kolmannelle luokalle siirryttäessä asiat osataan.

Jos olet uusi Alkuluokan Aakkosten lukija, suosittelen aloittamaan tästä: Alkuluokka – mikä se on? Ei ole vahingossa tehty kirjoitusvirhe kirjoittaa Alkuluokka isolla kirjaimella. Olen alkanut tehdä niin ihan tarkoituksella: alkuluokka ymmärretään Suomessa hyvin eri tavoin, enkä enää edes yritä avata itselleni alkuluokan käsitettä yhtenäisenä asiana. Siksi meidän Alkuluokka ja minun käsitykseni siitä on juuri tällainen, mitä siitä teksteissäni kerron. Tämä on yksi ensimmäisiä blogitekstejäni. Ryhmät vaihtuvat, resurssit muuttuvat, käytännön järjestelyt vaihtelevat. Mutta Alkuluokan ydinajatus on ja pysyy!

Toinen ihan blogin alkuaikojen teksti kertoo ryhmäjaottelusta Alkuluokassa. Tämäkin perussysteemi on käytössä vuodesta toiseen. Ja hyvin toimii! Lisää voit lukea tästä: Ryhmät

Seuraavat tekstit kertovat siitä, miten tärkeä mielestäni on pohtia päivän perusrakenne kuntoon ja millaisilla elementeillä saadaan päivään pienille lapsille (ja vähän isommillekin…) tärkeää toistuvuutta ja rutiineja. Ne auttavat hahmottamaan päivää kokonaisuutena. Niin, ettei kouluaika tunnu vain satunnaisesti toisiaan mössönä seuraavilta asioilta.

Päivän rakenne

Pitkä välitunti

Aamuliikka

Ajan hahmottaminen on tärkeä arkielämän taito, sekä lapsille että aikuisille 🙂 Saan itseni usein kiinni siitä, että olen ollut ylioptimistinen ajankäytön suhteen. Koulupäivien ja kouluvuoden jakaminen osiin on ainakin minulle hyödyllistä tästäkin näkökulmasta.

Kalenterihetki on monien luokkien päivittäinen rutiini, niin myös meillä. Paitsi että kalenterihetkeen saa laitettua monenlaista opillista sisältöä, on se ihan mielettömän tärkeä ajanhahmottamisen kehittämisessä. Riittävästi toistettuna useimmille lapsille alkaa kehittyä hyvät ”kalenteritaidot”. Syntyy myös hauskoja keskusteluja, kun joku huomaa jotain erityistä vaikkapa päivämäärästä. Usein on ollut ryhmiä, joissa metsästetään erityisiä päivämääriä, vaikkapa 22.2.2022 tai 21.12.2021 tyylisiä. Tai muistan yhden riemukkaan hetken, kun ekaluokkalainen huomasi 24. tammikuuta, että tasan kuukausi sitten kävi joulupukki!

Alkuluokan kvartaalit -postaussarja esittelee pidemmän aikavälin suunnittelua. Siinä kerrotaan, miten itse hahmotan kouluvuoden jakamalla sen neljään osaan. Tai oikeastaan viiteen. Taas toukokuussa totesin, että tämä on minulle erittäin toimiva jaottelu.

Käytämme paljon aikaa oppimisen taustataitoihin, esimerkiksi hahmottamiseen. Ehkä alkusyksystä näyttää, että etenemme asioissa kovin hitaasti. Mutta tässäkin asiassa viime vuosi taas vahvisti näkemystäni. Vaikka alussa ehkä tahti olikin hidas, oli se kevätpuolella huima! Suurella ylpeydellä sanon, että meillä osataan ja opitaan. Ikinä ei pidä vertailla muihin, ja yritän sen vanhemmillekin muistaa sanoa. Vaikka naapurikoulussa olisi kaikki kirjaimet jo käyty etu- ja takaperin, ei se haittaa mitään, miten meidän luokassamme edetään. Tässä on Suomen koululaitoksen suuri, ellei jopa suurin, vahvuus. Meillä luotetaan siihen, että jokainen opettaja tuntee omat oppilaansa parhaiten ja tietää, miten on paras toimia.

Navigaattorijuttuja -postaussarja kertoo näistä hahmottamisharjoittelustamme. Postaussarjan vanhimmat osat ovat jo vuosien takaa. Mutta asia ei ole mihinkään muuttunut, päinvastoin: olen aina vaan vahvemmin vakuuttunut siitä, että juuri näin kannattaa tehdä. Viime vuoden aikana tein sarjaan uudet osat, jossa esitellään materiaaleja, pääasiassa pelejä.

Kaveri-, tunne- ja itsesäätelytaitojen punainen lanka on, että erilaisuus on parasta! Erilaiset ihmiset muodostavat yhdessä hyvän ryhmän, esimerkiksi luokan. Kaikki tunteet kuuluvat elämään ja ovat sallittuja. Itsesäätelytaidot auttavat toimimaan erilaisissa tilanteissa eri tavoin.

Kaveri-, tunne- ja itsesäätelytaidot ovat ehkä arvokkainta oppia, mitä tulevaisuuden tekijöille koulussa voimme antaa. Näihin käytetään Alkuluokassa monenlaista materiaalia. Tähän aihealueeseen yhdysluokkaopetus istuu mielestäni ihan mahdottoman hyvin. Yhdysluokka ja miksi siitä niin kovasti tykkään, tästäkin aiheesta olen kirjoittanut.

Taustataitojen lisäksi toki me opiskellaan oppiaineitakin:)

Lukeminen ja kirjoittaminen -sarja on varsinainen mammutti, jopa 10 osaa. Viime kevään uusi teksti näiden taitojen oppimisesta on Lukukuu, jossa on kuvattu Alkuluokan tiivis harjoitteluohjelma.

 

Matematiikasta puuttuu yhteinäinen postaussarja, mutta Lukuja ja numeroita -kategoriasta löytyy joitain tekstejä tavastamme opiskella matematiikkaa.

 

Opettaja ja some ja riittämättömyyden tunne on teksti, jonka haluaisin jokaisen teistä lukevan. Sekin on jo vanha, mutta allekirjoitan edelleen joka sanan. Aihe on sellainen, joka aina tasaisin väliajoin ryöpsähtää keskusteluun somessa. Edelleen ajattelen niin, että omat ratkaisut pitää miettiä ja itselleen perustella. Mutta toisiin ei pidä verrata, se on turha tie. Tästä samasta aiheesta pidän ilmeisesti ikuisesti Instagramissa kiinnitettynä julkaisun. Erityisen tärkeää opeuran alussa olevien on muistaa, että riittämättömyyden tunne on musertava, mutta yleensä aina liioiteltu ja turha. Tärkeä muistutus tämä on meille konkareillekin. Arvostetaan itseämme: suomalainen opettaja on hyvä. 

Lopuksi kahden yhteistyökumppanin esittely. Yksi osa opettajan työssä on, että löytää sellaisia menetelmiä, materiaaleja ja välineitä, jotka sopivat omaan työtapaan. Se ei ole aina helppoa. Ainakin omalla kohdallani on vuosien työn tulos, että luokassani on juuri niitä materiaaleja, kuin siellä on nyt. Aina ei todellakaan saa haluamaansa heti, vaan voi olla vuosien suunnittelun ja haaveilun tulos, että asiat järjestyvät.

Näistä yhteistyökumppaneista toinen edustaa jotain sellaista pientä, hauskaa ja käytännöllistä, joka piristää omaa päivääni ja tuo minulle (ja muillekin!) hyvää mieltä. Toinen taas lisää omaa osaamistani ja ammattitaitoani, auttaa minua tekemään työni paremmin ja sitä kautta tekee työstäni myös itselleni parempaa. 

 

Kaupallinen yhteistyö

Magee Nettikauppa

Magee Nettikauppa on kotimainen käsityöyritys, josta löytyy mukavaa piristystä myös kouluarkeen

 

Ei ole sattumaa, että pienten lasten luokat pursuavat kaikenlaista. Usein kuulee harmiteltavan varsinkin uusissa koulurakennuksissa säilytystilan puutetta. Oletetaan, että nykyisin kaikki on digiä, eikä säilytystiloja tarvita. Väärin! Ainakin pienten lasten kanssa asioita pitää tutkia ja käsitellä käsin. Kovin haluaisin tätä vielä isommillekin:)

Säilytyspulma on jatkuva omassakin koulussani. Siksi ilahdun aina kovasti asioista, jotka ovat monikäyttöisiä ja menevät pieneen tilaan. Tarina-avainnauha on juuri sellainen! Merkityksellinen käyttöesine, joka lisäksi näyttää hauskalta – ja on sopivan pieni. Voisiko enempää toivoa?

Avainnauha ei todellakaan ole asia, joka hankittaisiin oppilaita varten. Mutta: juuri nyt ovat lähellä ne päivät, kun vastaan tulee pieniä ihmisiä, jotka ovat hiukan vielä hukassa. Mielessäni on monta muistoa, kun avainnauha tai open hauska vaate on pelastanut sellaisen kohtaamisen. Ei tarvitse yrittää selvitä vieraan ihmisen kohtaamisesta jännittävässä, uudessa paikassa ihan noin vaan. Avainnauhan hauskoista hahmoista saattaakin syntyä se mukava juttutuokio. Oletko huomannut tämän ketun? Mikä sinusta näyttää hauskimmalta? Joillekin katsekontakti saattaa olla haaste tai kuormitustekijä. Tilanteen pelastus voikin olla se, että katsotaan yhdessä sitä open avainnauhan kettua.

Sain oman tarinanauhani viime talvena. Siinä on aiheena metsä, ja luokan kanssa alettiin rakentaa Metsäkouluun liittyvää tarinaa muistoistamme. Tarina on vielä kesken. Tiedän jo nyt, että intoa riittää kun ensimmäinen retki metsään syksyllä tehdään.

Itselleni merkityksellisin Magee-juttu on juuri tuo tarinanauha. Hankin myös toisen, yliolan menevän avainnauhan. Vaihtelua, ja piristystä. Molemmat ovat pestäviä ja kestäviä, turvallisia. Juuri sellaisia, kuin arjessa tarvitaan.

Magee Nettikaupan sivuilla käydessään ilahtuu aina! Siellä myös menee aikaa enemmän kuin etukäteen arvasikaan… Valikoima on nimittäin huumaava! Avainnauhojen ja muiden pienten käyttöesineiden lisäksi valikoimassa on valtavasti korvakoruja. Ilahduin, että korvikset saa myös nipsuilla, koska minulla ei ole korvissa reikiä. Niin hauskan näköisiä asioita, ja niin monista aiheista. Mahdoton keksiä, mitä siellä ei olisi! Itseäni kiinnostaa nyt ranneavainkoru. On monia tilanteita, että olisi niin kätevä saada avain mukaan, mutta tasku tai laukku ei ole vaihtoehto. Eikä avainnauhaa viitsi joka paikkaan ottaa. Parasta on, että tuotteet ovat kotimaista käsityötä, pienyrittäjän itse valmistamia.

Käyhän tutustumassa! Magee Nettikaupan sivuille pääset tästä.

Kaupallinen yhteistyö

Toiminta Akatemia

Toiminta Akatemia järjestää verkkokursseja ja webinaareja. Valikoimista löytyy sopivia myös päiväkotien ja koulujen henkilöstölle.

Tällä hetkellä on vaikea kuvitella, että vuosi sitten en tiennyt Toiminta Akatemiasta vielä mitään, sillä nyt se on pysyvä osa ammatillista arkeani. Seuraan Toiminta Akatemian somea (Ig: toiminta_akatemia) säännöllisesti, ja olen jo tottunut siihen, että siellä nostetaan esiin hyviä aiheita ja tarjotaan paljon tiivistä asiasisältöä. Tykkään! Melkolailla tasan vuosi sitten kiinnostuin Zones of Regulation -menetelmästä. Nopeasti tajusin, että tämä on aihe josta haluan todellakin tietää lisää.

Zones of Regulation on menetelmä itsesäätelytaitojen harjoitteluun. Menetelmä on ehkä tunnetumpi toimintaterapeuttien keskuudessa, mutta itse näen juuri ryhmätyöskentelyssä mielettömät mahdollisuudet. Lisäksi uskallan väittää, että jokainen opettaja ja lapsiryhmien kanssa työskentelevä tunnistaa itsesäätelytaitojen haasteet ja tarpeet.

Kävin viime syksynä Toiminta Akatemian Zones-verkkokurssin. Verkkokurssi on hyvä perusesittely menetelmästä, ja siitä saa konkreettisia keinoja luokkaan vietäväksi. Itse tiesin tosiaan pian, että haluan oppia enemmän. Zones of Regulation -menetelmässä käytetään tunteiden havainnollistamiseen värejä, mikä sopii hyvin pienillekin lapsille.

Joka tapauksessa verkkokurssi on mainio tapa opiskella: voit tehdä sen oman aikataulun mukaan, ja pilkkoa tuokiot sopiviin osiin. Tarvittaessa katsoa uudelleen, kuten minä tein.

Pidin kovasti sekä verkkokurssista että myöhemmin käymästäni webinaarista, jossa mennään syvemmälle asioihin. Molemmat koulutukset olivat hyvin toteutettuja, ja niihin oli miellyttävä osallistua. Sekä verkkokurssiin että webinaariin liittyi myös hyvät materiaalit, jotka kokosin itselleni kansioon. Toiminta Akatemia on muuten Suomessa ainoa Zones of Regulation -koulutusten järjestäjä. Lisää ajatuksiani ja kokemuksiani voit lukea blogitekstistä Zones of Regulation.

Tällä hetkellä itseäni kiinnostaa verkkokursseista Kynäote haltuun. Vaikka olen todella kauan opettanut pieniä lapsia kynän käytössä, tiedän että tästä aiheesta olisi hyvä tietää pintaa syvemmältä. Tämä on todennäköisesti itselleni seuraava verkkokurssi. Mietin vielä, milloin olisi hyvä aika – ihan nyt kouluvuoden alussa ei ole oman opiskelun aika :). Mutta onneksi verkkokurssin voi suorittaa juuri silloin, kun se ajankohta on omaan aikatauluun ja elämään sopiva.

Toiminta Akatemian sivuilta löytyy hyödyllistä tietoa, ja sieltä voi myös tilata täysin ilmaista materiaalia. Verkkokoulutukset on kätevästi luokiteltu, joten päiväkotien ja koulujen henkilökunnalle sopivat koulutukset löytyvät helposti. Käyhän tutustumassa, Toiminta Akatemian sivuille pääset tästä.

Ja hei, mikä parasta: Alekoodilla ”aakkoset” saat jopa 20% alennusta kaikista Toiminta Akatemian verkkokursseista!! Koodi on voimassa 30.9. asti. Tämäpä helpottaa pohdintaa, milloin teen Kynäote haltuun -verkkokurssin 🙂 

Ihanaa uutta kouluvuotta, tehdään siitä hyvä!   

 

Kuva Pixapaysta padrinan ja GDJ.