|| Kaupallinen yhteistyö Toiminta Akatemia ||
Lapsi tai lapset tekee luokassa jotain, mikä ei ole ryhmän ja lapsen toiminnan tai tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaista ja toivottavaa. Vähintään tämä vie aikaa ja huomiota johonkin muuhun kuin oli tarkoitus. Pahimmillaan tuokiosta jää kaikille paha mieli, ja tavoitteen suuntainen työskentely ei onnistu lainkaan. Joku tai jotkut lapset (ehkä myös aikuiset) saivat murskaavan epäonnistumisen kokemuksen. Mitä seuraa jatkossa? Ilmeinen seuraus on se, että eipä opittu tai harjoiteltu sitä mitä oli tarkoitus. Voi arvata, että seuraavan kerran samantapaisen toiminnan aloittaminen on vaikeaa, sekä lapsille että ryhmän aikuisille. Ehkä myös vanhempien kohtaaminen saa negatiivisen sävyn. Lasta hakemaan tullut huoltaja saa raportin siitä, miten päivä meni. Ja jos kaikilla on mielessä päällimmäisenä huonosti sujunut tuokio, ei jutteluhetki ole välttämättä kovin rakentava. Kotiin lähdetään huonolla mielellä, ja siellä voi olla edessä lisää sattumuksia.
Miten tämä voisi mennä toisin? Mikä olisi ihannetilanne? Lapset tekevät sitä, mitä on suunniteltu. Kun joku asia menee ei-toivotusti, tilanne pystytään palauttamaan suotuisaan suuntaan ilman, että koko ryhmän toiminta ajautuu kaaokseen. Lapset tietävät, että hankaluuksia tulee eteen, mutta niistä on keinot selvitä. Mitä tästä seuraa? On mahdollisuus siihen, mihin on tarkoituskin: oppimiseen ja harjoitteluun. Ryhmän arki rullaa eteenpäin. On tekemisen meininki ja yhdessä asioista selviytymisen henki. Vanhemmat saavat enemmän positiivista viestiä. Onnistumiset palkitsevat sekä lapsia että aikuisia. Hei, me osataan ja me opitaan!
No, nämä kuvaukset ovat ääripäät ja yleensä arki asettuu johonkin tuohon välimaastoon. Mutta se on selvää, kummanlaisessa ryhmässä haluan työskennellä. Tai kumpaan ryhmään haluaisin oman lapseni. Sivuhuomautus, että omat lapseni ovat jo aikuisia:) Mutta edelleen hyvä mittari on, että palautan mieleen omat lapseni ekaluokalla ja mietin, millaisesta toiminnasta he hyötyisivät.
Itsesäätelytaitojen harjoittelu ryhmässä
Tiedän paljonkin keinoja, miten ohjata ryhmän toimintaa toivotunlaiseen suuntaan. Ihan hyviäkin tuloksia sekä yksilö- että ryhmän tasolla olemme saaneet. Ongelma on ehkä ollut erilaisten keinojen irrallisuus, ja jotenkin sellaisen pitkäjänteisyyden puuttuminen. Tykkään kehittää Alkuluokan toimintaa aina vain paremmaksi. Nyt on tunne- ja vireystilan itsesäätelyn systemaattisen kehittämisen vuoro.
Niin kuin olen lukemattomat kerrat kertonut, olen rutiinien suuri kannattaja. Jos joku asia tuntuu hankalalta, siihen on hyvä luoda systeemi. Ja erilaisia systeemejä Alkuluokassa riittää! Pidän oman työni kannalta erinomaisena, että tärkeisiin asioihin ja oppimisen kohteisiin luokassa on hyvä, toistuva rutiini. Helpottaa omaa työtaakkaani valtavasti, jos olen etukäteen miettinyt asian. Mikä on tavoite? Miten tavoitteeseen päästään? Mitkä ovat taustatekijät? Miten toiminta asetetaan luokan viikko-ohjelmaan? Kuinka saadaan harjoitteluun riittävä toisteisuus? Kun tämän kaiken on kerran työstänyt kunnolla, on työnä enää toteutus. Varsinainen toteutus on tietenkin iso juttu, mutta kyllä omaa työssäjaksamista lisäävät ehdottomasti hyvät ja mietityt rutiinit. Se, että asia on perusteellisesti pohdittu läpi ja suunniteltu.
Itsesäätelytaitojen harjoittelussa tämä iso kuva puuttui. Mutta nyt minulla on luottavainen olo: olen tainnut löytää jotain uutta ja tarpeellista luokkaani. Ohjelman, jossa taitoja harjoitellaan yhdessä ja nimenomaan ryhmätilanteessa. Olen vasta aivan alussa. Mutta tästä aiheesta aion tehdä tämän vuoden kouluttautumiskohteen itselleni. Minulla on vahva aavistus, että tästä tulee hyvä juttu.
The Zones of Regulation -kirjassa on menetelmän ja sen taustojen esittelyn lisäksi suunnitelmat 18 oppitunnille. Kirjassa on myös vinkkejä, miten käsitellä aihetta eri ikäisten kanssa. Itse ajattelen tätäkin pienten lasten opettajan silmin, mutta itsesäätelyn harjoittelua ei ole ollenkaan rajattu tietylle ikäryhmälle.
Zones of regulation
Kävin syksyllä Toiminta Akatemian Joustavaa arkea – Zones of regulation-menetelmä lapsen itsesäätelyn tukena verkkokurssin. Tällä verkkokurssilla esitellään menetelmää. Vaikka kurssilla ei koko menetelmää vielä otetakaan haltuun, on siinä paljon aineksia oman ajattelutavan pohjaksi. Itselleni kävi niin, että vakuutuin menetelmän eduista ja innostuin. Innostuin niin kovasti, että tosiaankin suunnitelmani on opiskella aiheesta lisää. Menetelmää esittelevän kirjan olen jo hankkinut ja tarkoitus on käydä myös laajempi webinaarikoulutus.
Miksi innostuin Zones of regulation -menetelmästä? Ihan ensimmäinen syy on perusajatus: jos lapselta vaaditaan jonkin taidon käyttämistä, se tulee ensin opettaa. Itsesäätely ei kehity itsestään, vaan tämäkin taito tarvitsee harjoitusta ja ohjausta. Kun monessa muussakin asiassa uskon systemaattisen harjoittelun tehokkuuteen, miksi en myös itsesäätelytaidoissa.
Lisäksi pidän kovasti ohjelman selkeydestä ja konkreettisuudesta. Värit ovat ymmärrettävät kaikille lapsille. Voi olla vaikea käyttää sanoja tai ottaa vastaan sanallista viestiä. Varsinkin, jos tilanne on haastava ja tunnemyrsky ottaa vallan. Värin kautta asian määrittäminen voi auttaa pääsemästä eteenpäin. Väriviuhka tuntuu toimivalta tavalta käsitellä itsesäätelytaitoja sekä hyvältä keinolta myös päästä haastavissa tilanteissa rakentavasti eteenpäin.
Väriviuhka on paitsi konkreettinen ja selkeä väline, se on myös kaikkien saatavilla. Ei ole kustannuskysymys askarrella lasten kanssa koko ryhmälle omat väriviuhkat. Myös koteihin tämä on helppo saada käyttöön.
Koulutus
Verkkokurssin materiaaleissa oli muitakin konkreettisia välineitä käytettäväksi lasten kanssa. Kiviaivot ja joustoaivot ovat yksi suosikeistani! Heti valmista luokkaan vietävää olivat myös helpot ja lapsille sopivat hengitysharjoitukset.
Vinkkinä myös, että käyttökelpoisia ja hyödyllisiä materiaaleja on Toiminta Akatemian sivuilla saatavilla, kun liittyy sähköpostilistalle. Hyviä ovat esimerkiksi istuma-asennon tarkistuslista ja peli kynätyöskentelyn auttamiseksi.
Verkkokurssin kouluttaja on kokenut toimintaterapeutti Maikku Tammisto. Pidin kovasti hänen tavastaan kertoa asioista. Miellyttävä ääni, vaihteleva ja selkeä tapa kertoa. Häntä oli mukava ja helppo kuunnella. Tuntui, että Maikku selitti asiat juuri minulle.
Tätä menetelmää aion viedä luokkaani, ja tosiaan ottaa siitä selvää vielä lisää. Jos kiinnostuit, lisätietoa löytyy Toiminta Akatemian sivuilta www.toimintaakatemia.fi. Verkkokurssi, jossa menetelmää esitellään, on ostettavissa ja opiskeltavissa milloin tahansa. Verkkokurssin suorittaminen kestää noin kolme tuntia. Ei kannata ahnehtia, vaan oikeasti tehdä kurssi osissa ja antaa itselleen aikaa myös pohdiskeluun. Itse en malttanut näin toimia, vaan innostuksissani ahmin kurssin. Onneksi kurssia on aikaa käydä 3 kuukautta, joten osan videoista katsoin kahteen kertaan. Muista ladata materiaalit itsellesi, sillä myös ne ovat käytössäsi 3 kuukautta.
Vaikka et innostuisikaan verkkokurssista niin paljon kuin minä, on se silti mielestäni hyödyllinen. Minulle oli heti itsestään selvää, että haluan perehtyä aiheeseen lisää. Mutta jo pelkällä verkkokurssilla, joka siis enemmänkin esittelee Zones of regulation -menetelmää kuin vielä perehdyttää siihen, saa itselleen työkaluja joita viedä luokkaan ja omaan elämään. Ja ehkä kaikista tärkeimpänä, niin kuin monessa muussakin asiassa, on oma asenne. Olen työstänyt ja pohdiskellut tunnesäätelyn harjoittelua ryhmässä nyt muutaman kuukauden. Minulle alkaa hyvin hahmottua päämäärä, millaiseksi haluan harjoitussysteemin luokassani kehittää. Ja täytyy sanoa, että ihan hurjasti odotan maaliskuun webinaaripäivää!
Seuraava perusteellisempi webinaaripäivä aiheesta on pe 22.3.2024. Muitakin kiinnostavia koulutuksia Toiminta Akatemia järjestää, kannattaa käydä nettisivuilla tutustumassa.
Lisätietoa www.toimintaakatemia.fi.