Huh. Enpä tajunnut aloittaessani, millainen järkäle tästä lukemaan opettamisen sarjasta kasvaisi! Tietenkin tiedän aiheen laajaksi. Mutta kun alkaa omaa kouluarkeaan pukemaan sanoiksi, huomasin taas kerran miten monen asian yhdistelmä koululuokan elämä on. Jo nyt tiedän, että arviointia käsittelevästä postaussarjasta tulee kasvamaan samantapainen järkäle 🙂

 

Olen todella tyytyväinen, että tähän urakkaan lähdin. Omat ajatukset jäsentyivät ja tuli pohdittua taustoja ja mietittyä askelia eteenpäin. Niin hyödyllistä! Kiitos lukijoille kysymyksistä, ne innostivat eteenpäin. 

 

Tähän viimeiseen postaukseen kokoan linkit koko 10-osaiseen sarjaan. Yritän myös laittaa otsikoiksi kuvailevammat nimet. Joten jos olet kiinnostunut vaikkapa vain eskarijutuista, ei tarvitse ihan kaikkea kahlata läpi.

 

Toki täytyy muistaa, että luokka-asteen mukaan erottelu ei ole sitä Alkuluokan Aakkosten ydintä. Aina voi poimia asioita muiden luokkien ohjelmasta, ja aina pidetään tärkeimpänä mielessä lapsen sen hetkiset taidot ja osaaminen. 

 

Kun lueskelet näitä (tai mitä tahansa muuta blogistani), muistathan, että tämä on vain yksi vaihtoehto toteuttaa lukemisen ja kirjoittamisen opetusta. Vaihtoehtoja on monia, ja se mikä on paras riippuu ryhmästä ja ryhmän aikuisista. Mikä sopii yhdelle, ei sovikaan toiselle.

 

Näistä linkeistä pääset postaussarjan muihin osiin:

 

Lukeminen ja kirjoittaminen 1: Taustamietteitä

Lukeminen ja kirjoittaminen 2: Maanantai

Lukeminen ja kirjoittaminen 3: Tiistai

Lukeminen ja kirjoittaminen 4: Keskiviikko

Lukeminen ja kirjoittaminen 5: Torstai

Lukeminen ja kirjoittaminen 6: Perjantai

Lukeminen ja kirjoittaminen 7: Eskari

Lukeminen ja kirjoittaminen 8: Ensimmäinen luokka

Lukeminen ja kirjoittaminen 9: Toinen luokka

Lukeminen ja kirjoittaminen 10: Lopuksi