I|| Julkaisun loppuosa sisältää mainoksia ||
Koulutyössä syksy on kuin vuoden toinen uusivuosi. Minulle sillä on jopa uuttavuotta suurempi merkitys. Tammikuussa opetellaan kirjoittamaan uusi vuosiluku, mutta yleensä muuten asiat jatkuvat entisellään. Syksy taas merkitsee koko arjen uudelleen suunnittelua. Kouluissa on uudet ryhmät ja aikataulut, usein uusia työkavereitakin. Myös kotona arki tarvitsee suunnittelun lasten koulujen ja perheen harrastusaikataulujen suhteen. Kesän jälkeen pistetään siis koko paketti uusiksi!
Kaiken suunnittelu on sekä virkistävää että työlästä. On kiva ideoida ja suunnitella, mutta totuus ainakin omalla kohdallani on, että elokuu, joulukuu ja toukokuu ovat ne vuoden raskaimmat työkuukaudet. Osaan ja tiedän kyllä, millaisen kouluvuoden haluan ryhmälleni rakentaa. Mutta kun kaikki on tehtävä kerralla, onhan siinä hommaa. Itseäni helpottaa erilaiset muistilistat ja jo hyviksi todetut asiat, joita ei tarvitse pohtia vaan jotka ehdottomasti haluaa mukaan. Siksi ajattelin koota tänäkin syksynä tällaisen koontitekstin, jossa on erilaisia mietittäviä ja ratkaistavia kouluarjen asioita. Toivottavasti tämä on hyödyllinen mahdollisimman monelle.
Blogitekstin lopussa esittelen kaupallisena yhteistyönä kolme yritystä. Nämä ovat yrityksiä, joiden tarjoamia materiaaleja on jatkuvassa käytössä Alkuluokassa.
Kouluvuoden suunnittelu
Lukuvuoden suunnitteluun liittyy konkreettisen tekemisen lisäksi paljon ajatustyötä: ideoiden etsimistä, pohtimista, hylkäämistä, valitsemista. Se tapahtuu päässä! Lueskelen muiden ratkaisuja blogeista ja opettajasomesta, muistelen omia edellisten vuosien systeemejä, mietin mikä olisi hyvä juttu nyt. Selailen ja luen hyviä ammattikirjoja. Tämä kaikki on sellaista, mitä voi tehdä siellä laiturin nokassa tai riippumatossa.
Kun menen käymään luokassa, tuijottelen 😊 Ennen kuin järjestän yhtään pulpettiryhmää tai lukunurkkausta istun luokassa ja oikeasti: tuijottelen. Nämä ovat niitä hetkiä, kun ulkopuolisesta näyttää etten tee mitään! Mutta kyllä vain, ajatukset surraavat hurjasti ja töitä tehdään ja kovasti. Suunnittelussa kannattaa nähdä vaivaa, sillä hyvällä suunnittelulla helpottaa paljon koko vuoden arkea.
Tähän postaukseen laitan linkkejä sellaisiin aiemmin julkaistuihin blogiteksteihin, joiden lukemisesta arvelen olevan hyötyä juuri tässä suunnitteluvaiheen pohdiskelussa. Tekstiä on paljon, joten valikoi omaan tilanteeseen sopivia! Laita viestiä ja kysy, jos haluat lukea jostain tietystä aiheesta. Koulun alkaessa en juurikaan ehdi uutta materiaalia tuottaa, mutta blogista löytyy jo melkoinen määrä valmista tekstiä useista aiheista, joista hyvinkin saattaisi olla apua.
Jos et ole aiemmin seurannut Alkuluokan Aakkosia, voi olla hyvä lukea aluksi esittelypostaus Alkuluokka – Mikä se on? Itse työskentelen kolmen ikäryhmän (eskareiden, ekaluokkalaisten ja tokaluokkalaisten) yleisopetuksen ryhmässä. Mutta monet ajatukset sopivat kyllä muihinkin ikävaiheisiin sekä erilaisiin luokkiin.
Koulun alkaessa kaikenlaiseen tutustumiseen ja ryhmäytymiseen on tärkeä käyttää aikaa kaikissa ryhmissä. Vaikka ryhmä olisi edellisestä vuodesta tuttu, on takana pitkä kesä. Kaverisuhteissa voi olla muutoksia ja luokassa on myös todennäköisesti uusia käytänteitä, jotka kannattaa yhdessä ottaa hyvin haltuun. Kaikkeen tähän käytetty aika tulee vuoden mittaan takaisin, kun erilaista ”säätämistä” on vähemmän.
Koulun alkaessa mielestäni kannattaa perusteellisesti tutustua kolmeen asiaan: ihmisiin, koulun tiloihin ja ryhmän tapoihin. Tästä kirjoittelin postauksessa Koulu alkaa. Teksti on kirjoitettu poikkeuksellisena aikana, ensimmäisenä koronasyksynä. Mutta samat asiat pätevät aina. Ehkä ei sellaista syksyä olekaan, että kaikki menisi ”niin kuin aina ennenkin”.
Hyvät rutiinit
Erilaiset koulupäivän rakenteeseen ja luokan toimintoihin liittyvät asiat suunnittelen tarkasti. Lukuisat kerrat olen tajunnut, miten tehokkaaksi hyvä päivärytmin suunnittelu opiskelun tekee. 5 minuuttia päivässä tekee vuodessa pitkän ajan! Meidän Alkuluokassa on monenlaisia systeemejä, jotka on rakennettu toistuviksi koulupäiviin. Helpottaa hurjasti opettajan työtä, ja todellakin tuo sitä tehokkuutta oppimiseen. Monille lapsillekin on tärkeä ja hyvinvointia lisäävä asia, että päivässä on hyvät ja vankat rutiinit.
Tällaisista asioista voit lukea postauksista
Muisteri Muisteri on tavallinen ruutuvihko, jonka avulla hoidetaan viestintää. Erittäin toimintavarma käyttöliittymä 🙂 Lue tästä, miksi käytän Muisteria.
Rutiinit voimavarojen näkökulmasta
Kalenterihetki Kalenterihetkeen voi liittää monipuolisesti erilaista sisältöä. Tämä teksti on esimerkki myös siitä, miten erilaisiin ja haastaviinkin tilanteisiin pystyy joustavasti suunnittelemaan toimivat rutiinit.
Koko kouluvuoden rytmittyminen & oppisisällöt
Syksy koulujen alkaessa on ihan omanlaisensa jakso koulutyössä. Jaottelen kouluvuoden neljään, tai oikeastaan viiteen, osaan. Nimeksi olen keksinyt kvartaalin 😊 Alkuluokan ensimmäinen kvartaali kertoo siitä, mitä luokassa tapahtuu heti alkusyksystä. Siitä voit lukea tästä.
Oppisisältöihin en juurikaan puutu ihan näissä alun suunnitelmissa. Äidinkieli laitetaan kyllä käyntiin ensimmäisellä kokonaisella kouluviikolla ja matematiikasta tehdään pieniä harjoituksia ja isommilla kertaustehtäviä. Mutta oppiaineiden sisällöt eivät ole ensimmäisten viikkojen tärkein asia. Kun ryhmäydytään hyvin ja perehdytään tausta-asioihin, saadaan kaikkeen oppimiseen vahva pohja. En nyt ihan sano, että aivan sama mitä sisällöllisesti tehdään, mutta melkein 😊 Sopivan helppoa ja kivaa tekemistä. Sellaista, minkä avulla pystyy harjoittelemaan yhdessä tekemisen taitoja ja tutustumaan. Ei niin tärkeää mitä tehdään, vaan miten.
Jos kuitenkin haluat lukea oppiaineista, sisältöä löytyy. Tuntimäärällisesti alkuopetuksen ykkösoppiaineet ovat matematiikka ja äidinkieli. Matematiikasta löytyy kattavasti tavastani opettaa valikon otsikon Lukuja & numeroita alta. Kieltä & kirjallisuutta kaipaisi lisää sisältöä, se pitääkin ottaa blogin kehityskohteeksi.
Yksi taustataitoihin vaikuttava viikottainen rutiini on Navigaattoritunti. Olen vakuuttunut vuosi vuodelta enemmän siitä, että visuaalisen hahmottamisen taidot ovat todella moneen oppimisen asiaan vaikuttavia taustataitoja. Ja näiden taustataitojen vahvuudet tai heikkoudet kertautuvat kouluvuosien mittaan moninkertaisiksi. Käytän paljon erilaisia pelejä Navigaattoritunneilla, mikä sopii hyvin myös syksyn ensimmäisten päivien ohjelmaan. Navigaattoritunnit pyrin aloittamaan syksyllä mahdollisimman pian. Jokainen saa omalle tasolleen sopivaa harjoitusta ja taidot saadaan mahdollisimman nopeasti myös tukemaan muuta oppimista. Navigaattoritunneista ja visuaalisen hahmottamisen harjoittelusta voit lukea täältä.
Ja vielä:
Paluu arkeen on teksti, jonka kirjoitin viime vuonna joululomalla. Vuodenajan suhteen se ei nyt ole ihan sattuva, mutta sisältö sopii ajateltavaksi nytkin. Se on vahvistus sille, että nyt kannattaa tehdä työ hyvien päivä- ja viikko-ohjelmien suhteen. Hyvät rutiinit ovat kullanarvoisia, kun hyppää arkeen suoraan lomanjälkeiseen maanantaihin! Tämä ei tarkoita, että rutiinit pitäisi luoda syksyllä ja pitää muuttumattomina. Tietenkin kaikkea voi hioa paremmaksi ja toimimattomia kohtia muuttaa. Mutta toivottavasti runko säilyy, eikä monia asioita tarvitse muuttaa samalla kerralla. Helpompaa ja selkeämpää, sekä itselle että lapsille.
Sitten haluaisin muistuttaa viime vuosina tärkeäksi nousseesta aiheesta, nimittäin opesome. Opettaja ja some ja riittämättömyyden tunne on piiiiiitkä teksti. Jos et jaksa sitä lukea, muista kuitenkin tämä: Opetusalan somesisältö on mahtava renki, mutta huono isäntä. Otat vastaan sen verran kuin sinulle on hyväksi. Itse haen ideoita, ja myös tämä sisällön tuottaminen on minulle voimaannuttavaa. Sopivan hyvää itsetuntoa vaatii, että ei ahdistu muiden tekemisistä eikä erehdy vertailuun. Aina löytyy joku, joka tekee enemmän ja paremmin. Minä teen omalla tavallani, se riittää. Sinä teet omalla tavallasi, se riittää!
Kirjavinkit otsikon alta löytyy muutamia kirjaesittelyjä. Hyvä ammattikirjallisuus on itselleni tärkeä keino pitää ammattitaitoa yllä ja kehittää sitä.
Toivon, että löydät itsellesi jotain pohdinnan avuksi tai ideoita suunnitteluun!
Alkuluokan Aakkoset on tapa ajatella pienten lasten oppimisesta ja tapa järjestää opetusta. Toiminnan tausta-ajatukset ovat toisaalta suunnitelmallisuus, toisaalta joustavuus. Lisäksi pidän omana vahvuutenani löytää asioita, jotka tukevat oppimisessa juuri omaan luokkaani sopivalla tavalla. Hyvät materiaalit ovat ihan ehdoton juttu! Tiedän, mitä haluan. Tiedän myös, mitä en halua – mikä olisi luokassani ihan turhaan. Seuraavassa esittelen muutaman kaupallisen toimijan, joita ilman Alkuluokka ei olisi sellainen kuin se on nyt 😊
|| Kaupallinen yhteistyö Verkkokoulu ||
Toiminnallisen oppimisen verkkokoulu 2022-23
”Verkkokoulu on toiminnallisen oppimisen ideapankki, josta löytyy puuhaa lukuvuoden jokaiseen koulupäivään.” Tämä on Verkkokoulun omasta esittelytekstistä. Totta joka sana! Ensimmäisenä vuonna ostin Verkkokoulu-lisenssin vähän niin kuin omaksi piristykseksi. Mietin, löytyisikö jotain uutta ja käyttökelpoista? Kyllä löytyi! Löytyi ihan uudenlaisia juttuja, ja mikä parasta: toteuttaminen ei vaatinut mitään älyttömiä valmisteluja.
Alkuluokan Aakkoset tekee Verkkokoulun kanssa toista vuotta yhteistyötä, joten kaikkiaan tämä on itselleni kolmas ”Verkkokouluvuosi”. Nyt ajattelen, että ilman en pärjäisi. Parasta Verkkokoulussa on helppous ja monipuolisuus. Helppous siinä mielessä, että valikoima on koko ajan laajentunut, ja se on tällä hetkellä valtava. Kun suunnittelen jotain sisältöä, tiedän että melko varmasti jotain aiheeseen liittyvää on Verkkokoulussa. Usein myös ihan valmiina tulostettavana monisteena tai toimintaideana. Valmistelut eivät ole liian työläitä.
Monipuolisuus on omaan käyttööni ihan ehdoton edellytys. Tykkään muokata materiaaleja omalle ryhmälle sopiviksi. Yhdysluokkatyöskentelyssä on myös arvokasta, että saman tehtävän voi helposti muokata eri vaikeustasoille. Toki, sama juttuhan se on erillisluokissakin.
Ihan huippuja ovat Verkkokoulun koulun aloittamiseen liittyvät materiaalit. Voin rauhassa keskittyä suunnittelemaan oman ryhmäni käytänteitä, koulupäivän rakenteita ja muuta sellaista, kun tiedän että sopivaa tekemistä löytyy Verkkokoulun jutuista. Vieläpä niin paljon vaihtoehtoja, että niitä riittää helposti yhdysluokkaankin joka vuodeksi erilaisia. Ja jos haluaa nauttia lomapäivistä viimeiseen asti, sekin onnistuu. Koulun alkuun liittyvät jutut on koottu hyvin omaan kansioon. Kun valitsee naulakkomerkin, nimileikin ja aapiseen tutustumisen oman maun mukaan, on ensimmäisen päivän ohjelma valmis.
Verkkokouluun tulee jatkuvasti lisää materiaalia. Itse olen juuri nyt innoissani Matikkaboxista, jonka aion ottaa Alkuluokassa käyttöön. Kun seuraa uusia juttuja, pysyy itsekin pirteänä ja innostuneena!
Yksi haaste Verkkokoulussa on. Materiaalin suuri määrä saattaa aluksi tuntua ihan huimalta , idea toisensa perään vyöryy päälle! Jos saat ensimmäistä kertaa Verkkokoulun käyttöösi, suosittelen leppoisaa riippumattohetkeä. Selaile rauhassa, lueskele sieltä täältä. Anna ideoiden pyöriä päässä ja saada siivet alleen! Verkkokoulussa on myös käyttökelpoinen esittelyvideo uusille käyttäjille. Kaikkea on mahdoton ottaa käyttöön, joten valikointi ja rajaaminen on tärkeää, tässäkin asiassa.
|| Kaupallinen yhteistyö Verkkokauppa Konstikas.fi ||
Verkkokauppa Konstikas.fi
Visuaalisen hahmottamisen harjoituksia pidän tärkeänä oppimisen taustataitojen harjoittelussa. Alkuluokassa teemme säännöllisesti näitä harjoituksia Navigaattoritunneilla. Jotta oppimista tapahtuu, harjoittelun pitää olla riittävää ja säännöllistä. Ja jotta tähän päästään, pitää lasten olla motivoituneita. Tämä onnistuu sopivan tasoisilla ja mukavilla tehtävillä.
Käytän paljon erilaisia pelejä. Tavallisin tehtävätyyppi ovat yksin pelattavat pulmapelit, joissa on vaikeutuvia tehtäviä. Tällaisia pelejä olen vähitellen kerännyt luokkaan kattavan kokoelman. Hankintoja ei yleensä pysty tekemään suuria määriä, mutta kun systemaattisesti hankkii muutaman pelin kerrallaan, syntyy hyvä valikoima. Parasta hankintojen kannalta näissä on se, että usein yksikin peli riittää – ei tarvitse hankkia kahtakymmentä samanlaista. Lapset pelaavat vuorotellen, listaan merkitään kuka mitäkin peliä on pelannut.
Konstikas.fi on osoittautunut loistavaksi hankintapaikaksi. Logiikkapelien valikoima on huima ja se kehittyy jatkuvasti. Valikoimissa on myös monia lautapelejä, jotka toimivat normaalin pelaamisen lisäksi myös hahmotusharjoituksissa. Usein lapselle, jolle hahmottaminen on vaikeaa, ei peli yhdessä muiden kanssa vielä onnistu. Mutta mallin mukaan rakentamisessa pelin osia voi käyttää hyvin.
Usein vanhemmat kysyvät, miten auttaa lasta oppimishaasteiden kanssa. Tiedän, että luokan ”Navigaattoripelejä” on toivottu kotiinkin. Tiedän myös, että peleihin on koukuttunut monet vanhemmatkin! Erityisen ilahtunut olen Konstikkaan valikoimissa olevista linkkikuutioista. Multilinkpalikat tai matematiikkakuutiot, näillä on monta nimeä. Yleensä näitä kuutioita myydään satojen kappaleiden pakkauksissa juuri lapsiryhmiä varten, mutta Konstikas.fi on ottanut valikoimiinsa 50 kpl pakkauskoon, joka sopii hyvin kotiin suositeltavaksi. Tiedän kyllä, että kaikki kodit eivät halua tai pysty hankkimaan mitään kotiin, eikä heidän tarvitsekaan. Mutta jos joku vanhempi kysyy apuvälineitä läksyjen kanssa, kerron kyllä mielipiteeni.
|| Kaupallinen yhteistyö Opettajan Tietopalvelu ||
Opettajan Tietopalvelu
Hyvä ammattikirjallisuus on helppo tapa pitää yllä ja kehittää omaa ammattitaitoa. Minulle kirjat ovat tärkeitä, rehellisesti sanoen ne ovat yksi heikkouteni. Omissa kirjahyllyissä on melkoisen kattava valikoima opetusalan kirjallisuutta… Kaikkea ei tarvitsisi todellakaan hankkia omaksi. Mutta toisaalta: on kyllä hurjan kätevää, kun jonkin asian tullessa mieleen sen voi käydä heti tarkistamassa oman hyllyn sisällöstä. Se on minulle arjen luksusta! On monia kirjoja, jotka ovat auttaneet löytämään sen, mikä Alkuluokan Aakkosten tyyliin tehdyssä oppimisympäristössä on olennaista. Ehkä vielä koronavuosien aikaan kirjojen merkitys on kasvanut, kun koulutukset ja kurssit ovat jääneet vähälle.
Opettajan Tietopalvelun jäsen olen ollut niin kauan kuin muistan. Eli taisinpa liittyä heti, kun se perustettiin! On kätevää, kun saa eteensä valmiiksi valikoidun ja ajankohtaisen kokoelman hyödyllisiä kirjoja. Suomessa julkaistaan paljon ja hyvätasoista ammattikirjallisuutta kouluväelle.
Opettajan Tietopalvelussa on vuoden mittaan useita tarjouskamppanjoita. Viime vuodeltakin muistan, miten iso määrä ajankohtaisia ja kiinnostavia kirjoja oli mukana alekamppanjassa. Näitä kannattaa ehdottomasti seurata.
Hyvä etu jäsenille on (alhaisempien hintojen lisäksi) verotusta varten tammikuussa saatava yhteenveto edellisen vuoden ostoista. Itse olen vähän laiska ja huolimaton edes muistamaan, mitä olen hankkinut. Siksi on todella näppärää, että Opettajan Tietopalvelu koostaa yhteenvedon. Muuten jäisi verotushyöty käyttämättä!
Verkkokoulun toiminnalliset materiaalit, Konstikkaan motivoivat pelit ja Opettajan Tietopalvelun monipuolinen ammattikirjallisuus. Näiden avulla on hyvä kohdata kouluvuosi 2022!
Ylin kuva Gabor Adonyi Pixapaystä.