Tavallisesti kun koulu alkaa syksyllä, minulla on selkeät suunnitelmat. Selkeä suunnitelma siitä, miten lapsilla on alusta asti turvallinen olo ja he tutustuvat hyvin toisiinsa ja oppimisympäristöönsä. Tätä kaikkea on pohjustettu jo puolisen vuotta, siitä alkaen kun vanhemmat ovat ilmoittaneet lapsensa eskariin tai kouluun. Olen ollut yhteydessä vanhempiin, lapset ovat käyneet viettämässä tutustumispäivää ja osallistuneet koulumessuille, tulevat eskarit ovat vierailleet koululla päiväkotiryhmänsä kanssa jne. Mutta mitä nyt?

 

Tosiaan, mitä nyt? Koronakevät laittoi kaiken uusiksi. Luulen, että en ole yksin siinä tilanteessa, että tämä syksy alkaakin tällaisen etukäteispohjustuksen näkökulmasta huomattavasti normaalia hatarammalta pohjalta. Lisäksi olen itse menossa uuteen kouluun, joten koulun käytänteet ja tavat ovat minullekin uusia. Nyt on hyvä aika pohtia, mitkä asiat ovat tärkeitä hyvässä koulusyksyn aloituksessa. Lisäksi on huomioitava korona – millaisia asioita koulussa tarkoittaa koronasyksy?

 

Tässä 3 asiaa, joihin minä aion panostaa ensimmäisinä koulupäivinä ja -viikkoina:

 

1. Tutustuminen ihmisiin

 

Tiedät itse, miten paljon helpompi on hoitaa asioita tai työskennellä tuttujen ihmisten kanssa. Ihanne tilanne olisi, että lapsi tietäisi etukäteen minkä nimiset ja minkä näköiset aikuiset hänen kanssaan koulussa tai eskarissa toimivat. Jos ei ole ollut mahdollista järjestää tapaamista keväällä, voisiko koteihin lähettää esittelyvideon tai kirjeen? Tänä syksynä voisi olla hyvä idea tarjota perheille mahdollisuutta käydä edellisenä päivänä ennen koulun alkua koululla. Lapsi voisi rauhassa katsella paikkoja ja jutella mukavia ryhmän aikuisten kanssa. Ehkä seuraavana yönä uni tulee helpommin!

Vaikka minkäänlaiset tutustumistavat etukäteen eivät olisi mahdollisia, ei hätää. Ensimmäisten päivien ja viikkojen aikana tehdään ratkaiseva työ. Käytä paljon aikaa erilaisiin tutustumisleikkeihin ja osallistu itse täysillä! Pienten lasten opettajan tehtävä on tässä helppo: usein lapset janoavat koulun aikuisten huomiota ja ovat kiinnostuneita ihan kaikesta, mitä aikuinen heille itsestään kertoo. Etsi yhteisiä keskustelunaiheita. ”Ai teilläkin on koira, tykkääkö sen possunkorvista niin kuin meidän koira?” 

 

2. Tutustuminen tiloihin

 

Pienestä lapsesta on jännittävää tulla uuteen paikkaan. Samalla tavalla kuin oman ryhmän jäsenet myös tärkeimmät koulutilojen paikat pitää ottaa hyvin haltuun heti alussa. Mitkä ovat välttämättömät tilat heti ensimmäisestä päivästä alkaen? Oma luokka, vessat, ruokala, välituntialue, koulukyytien lähtöpaikka. Reittejä näihin paikkoihin kuljetaan ja harjoitellaan yhdessä. Jos ryhmässä on useita aikuisia, voi helposti järjestää vaikkapa rastiradan tai kiertää paikkoja pienissä ryhmissä ja toteuttaa matkan varrella jotain pieniä tehtäviä. Yhdysluokissa isommat lapset ylpeänä huolehtivat esittelystä. Tiloista ja niiden turvallisuudesta riippuen voi reittejä harjoitella vaikkapa paritehtävänä.

 

Yksi kiva tapa koulurakennukseen tutustumiseen löytyy Open ideat -blogista. Tämä QR-koodirata on tehty kolmasluokkalaisille, mutta toimii varmasti pienempienkin kanssa omalle ryhmälle sovellettuna mainiosti. 

Ja tässä linkki:

http://openideat.blogspot.com/2015/08/back2school-eka-paivaa-3-luokalla.html

 

3. Tutustuminen ryhmän tapoihin

 

Ihmisten ja tilojen lisäksi iso omaleimaisuuden tekijä ryhmälle on sen toiminta. Arkiset käytänteet on hyvä miettiä ja suunnitella tarkasti. Paitsi että ne antavat ryhtiä koulupäivälle ja jäsentävät toimintaa, ne myös rakentavat ryhmän me-henkeä. Ne ovat ryhmän omia sisäpiirijuttuja, joita eivät ulkopuoliset välttämättä aina ymmärrä. Kassikirja, tähtivihko, aamuliikka, hiljaisuustaputus – muille ihan hepreaa, mutta me tiedämme täsmälleen mistä on kyse!

 

Alkuluokan käytänteitä opetellaan ja rakennetaan pikkuhiljaa. Parilla ensimmäisellä viikolla päivittäin tulee jotain uutta, ja siitä alkaa vähitellen muotoutua luokan arkielämä. Maanantaisin tutustutaan uuteen aapisen tarinaan, ennen ruokaa luetaan omaa kirjaa, ennen kotiinlähtöä vilkaistaan luokan blogi… Toistuvista palasista rakentuu koulupäivien ohjelma, joka samanlaisena toistuessaan tuo turvallisuuden tunnetta ja auttaa hahmottamaan aikaa.

 

Liikaa ei pidä kaataa uutta asiaa lasten niskaan ensimmäisenä(kään) koulupäivänä. Valikoi muutama asia luokan tavoista, jotka haluat opettaa lapsille ensimmäisenä päivänä. Osa valikoituu ihan itsestään: ensimmäisenäkin päivänä on ohjattava lapset ruokailuun ja huolehdittava kotiin lähdöstä.

 

Muista olla selkeä! Sinulle itsellesi kaikki voi olla tuttua ja itsestään selvää – olethan itse suunnitellut ryhmän tavat 🙂 Pienelle lapselle kaikki on uutta, ja osa asioista voi tuntua lapsen silmin ihan järjettömiltä ja epäloogisilta. Yksinkertaista ja varmista, että pysyt olennaisessa. Hienosäätöä ehtii tehdä myöhemmin.

 

+ Alkuluokkabonus

 

Yksi alkuluokan hienous on se, että lapsen status ryhmässä ei määräydy pysyväksi iän (tai muunkaan ominaisuuden) mukaan. Tässä uuden koulusyksyn aloituksessa voi varsin hyvin ollakin esittelemässä koulurakennusta ekaluokkalainen ryhmään uutena tulleelle tokaluokkalaiselle. Rooli perustuu tässä tapauksessa asiantuntijuuteen.

 

Millainen on minun luokkani ensimmäinen koulupäivä syksyllä 2020? 

 

Tällaiset ovat suunnitelmani:

 

Ensimmäinen koulupäivä syksyllä 2020

 

Kuvat Gerhard G ja Pixabaystä