Loman jälkeen 

 

Usein kesän loppupuolella on lehdissä artikkeleita, kuinka palata töihin ja arkeen. Lempeästi, ettei heti ensimmäisten päivien jälkeen ole uupunut olo. Aivan sama ilmiö on lapsillakin. Sekä lasten että aikuisten saattaa olla hankala sopeutua normaaliin arkirytmiin loman jälkeen. Joku on valvonut myöhään, joku ollut reissussa, joku jännittää kouluun palaamista.

 

Lisäksi koulun aikuisten haaste on se, että kesälomaa lukuunottamatta hypätään suoraan luokkatyöskentelyyn. Ihanne olisi, että ennen lomaa olisi suunnitellut ja valmistellut aloituksen. Mutta ainakin omalla kohdallani totuus on, että ennen lomaa täytyy keskittyä sen hetkisiin asioihin, eikä useinkaan ole voimia muuhun. 

 

Syksy ja kouluvuoden aloitus on eri asia, mutta näiltä muilta lomilta paluun olen ratkaissut suurin piirtein samana toistuvalla kaavalla. Sellaisella, joka on itselleni lempeä: oli oma loma ollut millainen tahansa, niin pienin valmisteluin saan toimivan aloituksen koulutyölle.

 

 

Tapani on myös sellainen, jolla monenlaisista lomanvietoista palaavat lapset pääsevät alkuun. Joku voi olla väsynyt, joku taas kovasti kaivata virikkeitä ja tekemistä. Kaikille sopii mielestäni sellainen kouluun paluu, jossa on paljon tuttua ja turvallista, mutta sopivasti jotain innostavaa ja uutta.

 

Mitä teemme?

 

Hyvistä ja toistuvista rutiineista olen kirjoitellut varmasti ihan kyllästymiseen asti! Ne pelastavat jälleen kerran. Vaikka loman jälkeen vaihtuukin ”Alkuluokkavuoden kvartaali”, ei kaikkea muuteta kertarysäyksellä. Vaan loman jälkeen palataan tuttuun ja turvalliseen. Tuo kvartaaliajattelu onkin enemmän aikuisen työtä: sen tiedostamista, millaisiin osiin ja tavoitteisiin kouluvuosi jakautuu. Kun uudistetaan, otetaan uudistus haltuun pienin askelin. Perusrunko ja -rutiinit säilyvät. Silloin useimmilla on lomankin jälkeen tuntu, että tämän minä hallitsen.

 

Esimerkiksi nyt joululoman jälkeen jatkamme vielä viikon kirjaimen -rutiinia, joka aikatauluttaa monta kohtaa kouluviikosta. Yleensä ihan mielenkiinnolla otetaan vastaan uusi kirjain, ja sen rytmittämät toiminnot viikossa ovat hyvää perusarkea. Homma on hallussa, kun heti maanantaina kuuntelemme viikon kirjaimen tarinan 🙂

 

Loman jälkeen on mukava nähdä. Jo viikonkin jälkeen on kova tarve päästä kertomaan kuulumisia omalle luokalle. Siihen tietenkin varataan aikaa. On monia tavoitteita ja oppisisältöjä, joita voidaan käsitellä lomakuulumisten välityksellä.

 

Tärkeää lomakuulumisissa on kaikkien kunnioittaminen. Helposti se, joka on ollut huikeimmalla kaukomatkalla tai näin joulun jälkeen saanut hulppeimmat lahjat, saa huomiota. Tässä tarvitaan ryhmän tuntemusta ja aikuisten ammattitaitoa, että kaikki saavat kertoa omia juttujaan ja kaikille tulee sellainen tunne, että heidän kuulumisiaan arvostetaan. Ihan varmasti kaikkien lomasta löytyy kivoja asioita.

 

Myös jaksaminen on huomioitava. Varsinkin pienten lasten kanssa käy helposti niin, että vain parin ensimmäisen kuulumiset jaksetaan kuunnella, ja sitten ote herpaantuu. Varsinkin, jos ensimmäiseksi kertojaksi sattuu se luokan monisanaisin kertoilija 🙂 Kuuntelemista voi harjoitella pienissä osissa. Vaikkapa niin, että yksi asia kerrotaan koko ryhmälle, toinen parille, kolmas opettajalle… Koulun aikuiset ovat yleensä loistavia keksimään näitä variaatioita!

 

Miten teemme?

 

Meidän maanantai alkaa ihan samalla tavalla kuin muulloinkin. Katsomme kalenterin, hoidamme tavalliset aamurutiinit. Kalenteriin kuluu hiukan enemmän aikaa, onhan siinä edellisen kerran jälkeen niin moni asia muuttunut! 

 

Viikon kirjaimen harjoittelun laitamme myös käyntiin ihan samalla tavalla kuin syyslukukaudellakin. Tämä on aika helppoa opiskelua. Kuunnellaan tarina, jutellaan siitä, tutkitaan kuvaa. Ihan tarkoituksella tämä on viikon alussa. Joillekin jo viikonloppu voi olla sellainen tauko koulurutiineista, että tällaista aloitusta tarvitaan.

 

Lomalta paluuseen tarvitaan myös näiden rutiineiden lisäksi ehdottomasti jotain hauskaa. Jotain sellaista että kivat loma-asiat päästään jakamaan ja muistot siirtyvät myös luokkaan. Tekemisen on hyvä olla mielestäni sellaista, että saadaan vahvistettua tai palautettua mieleen tunnekokemus siitä, että meillä on täällä koulussa kiva luokka ja meillä on yhdessä mukavaa. 

 

Tässä kivassa tekemisessä olen oppinut luottamaan muihin. Minulla on luottotekijöitä, joiden tarjoamasta materiaalista tiedän löytyvän mukavaa tekemistä. Lomalla vietän ”selaa & valitse” -tuokion ja maanantaina aamulla käyn kopiokoneella. Yleensä kovin paljon kummallisempaa valmistelua ei tarvita.

 

 

Värinauttien sivusto netissä on sellainen, että sieltä löytyy lähes kaikkiin tilanteisiin täsmämateriaalia. Toiminnallisen Verkkokoulun materiaali on myös takuuvarmaa. Uutta tulee sellaisella tahdilla, että kaikkea en koskaan ehdi testailemaan! Esimerkiksi Uusi vuosi -kansion materiaaleilla pyörittäisi varmaan koko tammikuun 🙂

 

Lopuksi

 

En halua antaa virheellistä kuvaa, että kaikki on helppoa ja hauskaa. Ei ole. Suurimman työn olen tehnyt syksyllä, kun olen suunnitellut tälle ryhmälle ja tälle vuodelle sopivat aikataulut, viikkorytmin ja arjen rutiinit. Suuren työn olen tehnyt vuosien mittaan myös etsimällä näitä luotettavia tekijöitä ja hyviä materiaaleja. Näitä kumpaakaan ei tehdä hetkessä, vaan takana on lukematon määrä työtunteja. Mutta kun taustatyö on tehty hyvin ja laitettu sopivat asiat muistiin ja käyttöön, nyt pääsen helpolla. Loikoilen sohvalla ja selaan puhelinta 🙂 Arki voi alkaa!

 

Alkuluokkavuoden kolmas kvartaali saattaisi olla myös kiinnostavaa luettavaa.  

 

# Värinautit

# Toiminnallisen oppimisen verkkokoulu

# Myös monien kirjakustantajien sivuilta löytyy kivaa materiaalia arjen aloitukseen