Kevättalvi on kouluissa täysillä tekemisen aikaa. Kuluva lukuvuosi on parhaassa vauhdissa ja ryhmät opiskelevat todellakin ”täysillä”. Sen lisäksi ajatukset täytyy kääntää seuraavaan syksyyn, koska oppimateriaalitilaukset ovat ajankohtaisia.

 

Tämä on itselleni hiukan ristiriitainen tilanne. Pidän hyvää suunnittelua erittäin tärkeänä, ja siksi haluan tehdä jo nyt ajatustyötä ensi kouluvuoden suhteen. Kun nyt jaksan miettiä seuraavan vuoden suunnitelmia hyvin, toki se myös helpottaa syksyä. Mutta samalla ykkösasiana on tämän hetkinen ryhmä. Tämä ryhmä tarvitsee ajatuksiani ja aikaani juuri nyt. 

 

Työmäärää helpottaa, että en muuta kaikkea Alkuluokan toiminnassa koskaan. Jos ei ole pakko. Joka vuosi kehitän jotain ja pieniä parannuksia teen, mutta pyrin pitämään muutosten määrän maltillisena. Tämä rajaa omaa työmäärää ja auttaa suunnittelussa  sekä oppimateriaalitilauksissa. Näin pystyn keskittymään niihin kohtiin, joita haluan kehittää.  Toisaalta jos esimerkiksi matematiikan suuntaviivat ovat kunnossa ja materiaalit hyviksi havaittuja, on peruskuvio nopeasti suunniteltu ja materiaalitilaus helposti tehty.

 

Tällä hetkellä omassa mielessä ovat lähinnä oppikirjatilaukset sekä erilaiset sähköiset materiaalit. Mietin tarkasti, mitä tarvitsen. Turhien materiaalien karsiminen paitsi säästää rahaa johonkin muuhun myös auttaa jäsentämään kouluarkea. Ei ole järkevää hukuttaa ekaluokkalaista lukuisten kirjojen ja vihkojen sekamelskaan. Käytän omasta mielestäni hyvin valikoiden kirjoja ja vihkoja, ja silti vastaan tulee tilanteita, että pikkuoppilas on ihan sekaisin, mistä vihkosta on kyse. Materiaali täytyy tulla tutuksi ja sillä täytyy olla merkitys. Näin saadaan hyöty irti.

 

Ne materiaalit joita hankin, myös käytän tehokkaasti. Ei kannata käyttää lisätehtäväkirjaa, jos peruskirjastakin jää paljon tehtäviä tekemättä. Tämä tarvitsee vähän miettimistä, milloin mikäkin tehtävä on ajankohtainen omille oppilaille. Se ei aina ole ehkä se käyttöaika tai käyttötarkoitus, jota kirjantekijä on ajatellut.  Yksinkertaistaen voi ajatella, että mikä tahansa tehtävä on ensin ongelmanratkaisutehtävä, sitten perusmateriaalia opitun harjoitteluun ja vielä joskus myöhemmin kertaustehtäväksi sopiva.

 

Poimin tähän blogitekstejä, joista saattaa olla hyötyä tilauksia miettiessä. Käytettävät rahat ovat yleensä niukat. Jos vain pääsee vaikuttamaan siihen mitä rahoilla hankitaan, pystyy ne niukatkin rahat käyttää järkevästi ja hankkia sellaista materiaalia, joka parhaiten hyödyttää ryhmää. Esimerkiksi visuaalisten taitojen harjoitteluun sopivaa materiaalia kannattaa hankkia pitkäjänteisesti. Kun joka vuosi hankkii muutaman jutun, kertyy siitä monipuolinen ja hyvä valikoima. Näitä artikkeleita en laita linkkeihin, mutta jos aihe kiinnostaa, kirjoita hakukenttään Navigaattori.

 

Aapisen monivuotisesta käytöstä voi lukea blogiteksteistä Aapinen vielä tokaluokallakin sekä Aapinen.

 

Matematiikan opiskelusta Alkuluokassa löytyy tekstiä esimerkiksi täältä ja täältä. Ne ovat ensimmäiset artikkelit matematiikan opiskelusta omaan tahtiin, ja niissä kerrotaan myös jotain tavoista käyttää oppimateriaaleja.

 

 

Kuva Markus Spiske Pixabaystä