Osa lapsista kiinnittää spontaanisti huomiota lukumääriin ja suhteisiin, tekee vertailuja ja luokittelee asioita. Emme vain välttämättä kiinnitä tähän huomiota. Lapset ovat eskariin ja kouluun tullessaan hyvin eri vaiheessa matemaattisten taitojensa kehityksessä. Kuten muissakin taidoissa, myös matematiikassa on hyödyllistä lähteä liikkeelle siitä, mitä lapsi osaa.

 

Olen vuosia opettanut matematiikkaa eskarissa ja alkuopetuksessa jokaiselle lapselle omaan tahtiin. Joitain aiheita opettelemme ryhmän kanssa yhdessä, mutta pääosin jokainen etenee omaan tahtiinsa.

 

Tässä tärkeää on oppilaantuntemus. Kun oppii tuntemaan lasten taidot ja tavat, pystyy seuraamaan jokaisen kehitystä. Uuden tai haastavan asian opetan lapselle yksilöllisesti. Tämä on erittäin tehokasta: tiedän heti, onko lapsi mukana opetuksessa ja ymmärtääkö hän. Kun lapsi on omaksunut asian, hän jatkaa itsenäisesti harjoittelua. Jos taas on tarpeen, jään vielä avuksi. 

 

Joskus toki luokassa on kaaos, kun moni lapsista on yhtä aikaa uuden asian edessä tai tapahtuu jotain yllättävää! Jos en pysty juuri sillä hetkellä auttamaan, on jonkin odottelutehtävän vuoro. 

 

En luopuisi tästä tavasta toteuttaa matematiikan opetusta. Mielestäni tämä on erittäin tehokasta sekä oppimisen että ajankäytön näkökulmasta. Lisäksi useimmat lapset ovat motivoituneita. Turha odottelu jää pois ja tekeminen on omiin taitoihin sopivaa.

 

Millaisia asioita tämä tarkoittaa käytännössä? Tästä kerron myöhemmin lisää.

Kuva _Alicja_ Pixabaystä

Lukemaan opettaminen ja oppiminen, osa 7

Lukemaan opettaminen ja oppiminen, osa 7

Nyt alkaa lukemisen opettamiseen ja oppimiseen liittyvässä postaussarjassa osa, jossa viikko-ohjelman esittelyn jälkeen yritän vielä kootusti kertoa millaisia asioita eri ikäryhmien kanssa tehdään. Yritän. Jo nyt vähän hirvittää, miten vajavainen esitys tästä...

Lukemaan opettaminen ja oppiminen, osa 6

Lukemaan opettaminen ja oppiminen, osa 6

Perjantai on kertauspäivä. Jos viikolla on ollut jotain poikkeusohjelmaa, siirtyvät toiminnat eteenpäin ja tarvittaessa perjantaina paikkaamme puuttuvat asiat. Jos muiden päivien ohjelma on tehty suunnitellusti, katsotaan perjantaina tarvitseeko joku asia kertausta....

Arvioinnista: Taustamietteitä

Arvioinnista: Taustamietteitä

Arviointi on olennainen osa oppimista ja koulutyötä ja sitä tehdään monesta näkökulmasta. Riviopettajan työhön liittyy vanhempien odotukset saada lapsensa oppimisesta arvioinnin kautta tietoa. Opettajalle itselleen on merkityksellistä arvioida ryhmässä tapahtuvaa...

Lukemaan opettaminen ja oppiminen, osa 5

Lukemaan opettaminen ja oppiminen, osa 5

Torstai on yhteenveto- tai kokoamispäivä. Se, mitä tehdään, riippuu ehkä muita viikonpäiviä enemmän lapsen lukutaidosta, viikon kirjaimesta, siitä missä vaiheessa lukuvuotta ollaan.   Pitkin viikkoa lapset lukevat. Itsekseen, parin kanssa, ryhmissä. Ja minä...

Lukemaan opettaminen ja oppiminen, osa 4

Lukemaan opettaminen ja oppiminen, osa 4

Keskiviikko on oikeastaan kirjoittamisen päivä. Mutta koska kirjoittaminen ja lukeminen liittyvät ihan erottamattomasti toisiinsa, niin otetaan tämänkin päivän ohjelma mukaan tähän postaussarjaan. Ja kyllähän keskiviikkonakin luetaan, totta kai!   Maanantaina ja...

Lukemaan opettaminen ja oppiminen, osa 3

Lukemaan opettaminen ja oppiminen, osa 3

Tiistaina tutustumme viikon kirjaimen äänteeseen. Miltä se kuulostaa? Missä asennossa on suu, kun ”tämä ääni” tulee sieltä ulos? Mitä äänne tarkoittaa ja mitä tällä tiedolla tehdään, ei olekaan ihan helppo juttu. Itse asiassa se on monille hyvin haastava asia. Ehkä...

Lukemaan opettaminen ja oppiminen, osa 2

Lukemaan opettaminen ja oppiminen, osa 2

Maanantai Maanantaisin alkaa uuden kirjaimen viikko. Taustatyönä olen vaihtanut seinälle kirjaintaulun, sanataulun (jossa on viikon kirjaimella alkava sana + kuva) sekä virketaulun (jossa on virke, joka sisältää paljon viikon kirjainta). Viikon kirjain kerrotaan myös...

Lukemaan opettaminen ja oppiminen, osa 1

Lukemaan opettaminen ja oppiminen, osa 1

Lukeminen on yksi alkuopetuksen isoimpia oppimisen aiheita. Tuntimäärältään äidinkieli ja kirjallisuus on suurin oppiaine. Lukemista ja muita kielen osaamisen osa-alueita on vaikea tai ainakin turha täysin erottaa toisistaan. Niinpä lukemaan opettamisen esittely ei...

Kirjavinkit: Taidehetkiä lapsille

Kirjavinkit: Taidehetkiä lapsille

 || Kaupallinen yhteistyö: Opettajan Tietopalvelu || Taidehetkiä lapsille -materiaali ei ole kirja, mutta laitan tämän kuitenkin tänne kirjavinkkausten joukkoon.  Taidehetkiä lapsille on laatikollinen – tarkemmin sanottuna 30 kappaletta eli iso nippu –...

Kouluun 2022

Kouluun 2022

I|| Julkaisun loppuosa sisältää mainoksia ||   Koulutyössä syksy on kuin vuoden toinen uusivuosi. Minulle sillä on jopa uuttavuotta suurempi merkitys. Tammikuussa opetellaan kirjoittamaan uusi vuosiluku, mutta yleensä muuten asiat jatkuvat entisellään. Syksy taas...