Osa lapsista kiinnittää spontaanisti huomiota lukumääriin ja suhteisiin, tekee vertailuja ja luokittelee asioita. Emme vain välttämättä kiinnitä tähän huomiota. Lapset ovat eskariin ja kouluun tullessaan hyvin eri vaiheessa matemaattisten taitojensa kehityksessä. Kuten muissakin taidoissa, myös matematiikassa on hyödyllistä lähteä liikkeelle siitä, mitä lapsi osaa.

 

Olen vuosia opettanut matematiikkaa eskarissa ja alkuopetuksessa jokaiselle lapselle omaan tahtiin. Joitain aiheita opettelemme ryhmän kanssa yhdessä, mutta pääosin jokainen etenee omaan tahtiinsa.

 

Tässä tärkeää on oppilaantuntemus. Kun oppii tuntemaan lasten taidot ja tavat, pystyy seuraamaan jokaisen kehitystä. Uuden tai haastavan asian opetan lapselle yksilöllisesti. Tämä on erittäin tehokasta: tiedän heti, onko lapsi mukana opetuksessa ja ymmärtääkö hän. Kun lapsi on omaksunut asian, hän jatkaa itsenäisesti harjoittelua. Jos taas on tarpeen, jään vielä avuksi. 

 

Joskus toki luokassa on kaaos, kun moni lapsista on yhtä aikaa uuden asian edessä tai tapahtuu jotain yllättävää! Jos en pysty juuri sillä hetkellä auttamaan, on jonkin odottelutehtävän vuoro. 

 

En luopuisi tästä tavasta toteuttaa matematiikan opetusta. Mielestäni tämä on erittäin tehokasta sekä oppimisen että ajankäytön näkökulmasta. Lisäksi useimmat lapset ovat motivoituneita. Turha odottelu jää pois ja tekeminen on omiin taitoihin sopivaa.

 

Millaisia asioita tämä tarkoittaa käytännössä? Tästä kerron myöhemmin lisää.

Kuva _Alicja_ Pixabaystä

100 päivää viisaampi

100 päivää viisaampi

Tulevalla viikolla monissa kouluissa on tämän lukuvuoden 100. koulupäivä. Juhlistamme 100. koulupäivää joka vuosi Alkuluokan tyyliin. Arjesta poikkeava, erilainen päivä – ja ihan huikea määrä työskentelyä lukujonotaitojen ja lukumäärän 100 parissa! Vuosittain näkee...

Puoli vuotta blogia

Puoli vuotta blogia

Kesäkuussa sain idean, heinäkuussa sen toteutin. Aloin kirjoittaa blogia.   Olen tehnyt vuosien mittaan monenlaisia asioita alkuopetuksessa, ideoinut ja toteuttanut. Määrä alkaa olla sellainen, että on vaikea muistaa kaikkea. Koulumaailma taas on niin...

Alkuluokkavuoden toinen kvartaali

Alkuluokkavuoden toinen kvartaali

Toinen ”kvartaali” alkaa olla taputeltu. Osa kouluista jo aloitti joululoman, loput siirtyvät lomailemaan ensi viikon maanantaina tai tiistaina. Millainen on tämä toinen alkuluokkakvartaali?   Syyslomalta kouluun palaa yleensä innokkaita koululaisia. On levätty...

Jouluinen tapahtuma koulun pihamaalla

Jouluinen tapahtuma koulun pihamaalla

Vuosi 2020 jää luonnollisesti mieleen pandemiasta ja sen vaikutuksesta tavalliseen arkeen. Kaikkien koronajärjestelyiden lisäksi kouluelämään on liittynyt vahvasti peruminen. Jos jotain on uskaltanut suunnitella, se hyvin todennäköisesti on jouduttu perumaan tai...

Meidän luokka, osa 1

Meidän luokka, osa 1

Kiitos aktiiviselle lukijalle aihetoiveesta. Lukija toivoi blogitekstiä lasten kaverisuhteista koulussa. Tästä syntyi idea kokonaiseen postaussarjaan, sillä kyseessä on tärkeä ja moninainen aihe. Miten joukosta lapsia muodostuu Meidän luokka? Me ihmiset olemme...

Numerokirja

Numerokirja

Eskareiden matemaattisia juttuja tehdään pieninä palasina pitkin vuotta. Paljon toiminnasta on sellaista, mistä ei jää mitään pysyvää ja näkyvää ”todistetta”. Pelataan pelejä, pohditaan asioita, käytetään erilaisia materiaaleja. Mutta yksi iso ja näkyvä juttu...

Kalenterihetki

Kalenterihetki

 Olen realisti oman muistini, opetuksen taidokkaan suunnittelun ja opetussuunnitelman täydellisen toteuttamisen suhteen. En pysty pitämään kaikkea mielessä. Jos teen muistilappuja tai kirjoitan merkintöjä, en pysty hallitsemaan niitä järjestelmällisesti koko...

Alkuluokkavuoden ensimmäinen kvartaali

Alkuluokkavuoden ensimmäinen kvartaali

Niin vain syysloma lähestyy. Tavalliseen tapaan syksy on mennyt yhdessä hujauksessa.   Olen jo pitkään jakanut lukuvuoden neljään osaan, ajatuksissani ja toiminnan suunnittelussa. Syysloma, joulu ja talviloma jakavat vuoden näppärästi neljään osaan. Viimeisen...

Syksyinen ulkoilupäivä

Syksyinen ulkoilupäivä

Spesiaalihetkiä ei tänä syksynä juurikaan ole ollut. Joko on tiedetty jo alunperin, että emme saa järjestää erikoisempia ohjelmia, tai sitten päivän lähestyessä on tullut peruutus. Tällaista on korona-aika. Ei voi mitään, hyvä arki on onneksi tärkeintä. Nyt pääsen...