Osa lapsista kiinnittää spontaanisti huomiota lukumääriin ja suhteisiin, tekee vertailuja ja luokittelee asioita. Emme vain välttämättä kiinnitä tähän huomiota. Lapset ovat eskariin ja kouluun tullessaan hyvin eri vaiheessa matemaattisten taitojensa kehityksessä. Kuten muissakin taidoissa, myös matematiikassa on hyödyllistä lähteä liikkeelle siitä, mitä lapsi osaa.

 

Olen vuosia opettanut matematiikkaa eskarissa ja alkuopetuksessa jokaiselle lapselle omaan tahtiin. Joitain aiheita opettelemme ryhmän kanssa yhdessä, mutta pääosin jokainen etenee omaan tahtiinsa.

 

Tässä tärkeää on oppilaantuntemus. Kun oppii tuntemaan lasten taidot ja tavat, pystyy seuraamaan jokaisen kehitystä. Uuden tai haastavan asian opetan lapselle yksilöllisesti. Tämä on erittäin tehokasta: tiedän heti, onko lapsi mukana opetuksessa ja ymmärtääkö hän. Kun lapsi on omaksunut asian, hän jatkaa itsenäisesti harjoittelua. Jos taas on tarpeen, jään vielä avuksi. 

 

Joskus toki luokassa on kaaos, kun moni lapsista on yhtä aikaa uuden asian edessä tai tapahtuu jotain yllättävää! Jos en pysty juuri sillä hetkellä auttamaan, on jonkin odottelutehtävän vuoro. 

 

En luopuisi tästä tavasta toteuttaa matematiikan opetusta. Mielestäni tämä on erittäin tehokasta sekä oppimisen että ajankäytön näkökulmasta. Lisäksi useimmat lapset ovat motivoituneita. Turha odottelu jää pois ja tekeminen on omiin taitoihin sopivaa.

 

Millaisia asioita tämä tarkoittaa käytännössä? Tästä kerron myöhemmin lisää.

Kuva _Alicja_ Pixabaystä

Alkuluokkavuoden ensimmäinen kvartaali

Alkuluokkavuoden ensimmäinen kvartaali

Niin vain syysloma lähestyy. Tavalliseen tapaan syksy on mennyt yhdessä hujauksessa.   Olen jo pitkään jakanut lukuvuoden neljään osaan, ajatuksissani ja toiminnan suunnittelussa. Syysloma, joulu ja talviloma jakavat vuoden näppärästi neljään osaan. Viimeisen...

Syksyinen ulkoilupäivä

Syksyinen ulkoilupäivä

Spesiaalihetkiä ei tänä syksynä juurikaan ole ollut. Joko on tiedetty jo alunperin, että emme saa järjestää erikoisempia ohjelmia, tai sitten päivän lähestyessä on tullut peruutus. Tällaista on korona-aika. Ei voi mitään, hyvä arki on onneksi tärkeintä. Nyt pääsen...

Matematiikkaa lapsen omassa tahdissa, osa 4

Matematiikkaa lapsen omassa tahdissa, osa 4

Arviointi   Arviointi. Tämä matematiikan opiskelun esittelysarjan neljäs osa on ehdottomasti työläin kirjoitettava. Ei siksi, etten olisi arviointia pohtinut ja pureskellut. Olen miettinyt sitä, paljon. Vaan siksi, että olen jo vuosia ollut jotenkin...

Kirjavinkki: Matikkanälkä

Kirjavinkki: Matikkanälkä

Matikkanälkä on nerokas kirja. Se ilmestyi muutama vuosi sitten, ja nyt minut sai tarttumaan kirjaan taas uudelleen Lumatikka-koulutus. Koulutuksen luentovideoissa kirjan kirjoittaja Laura Tuohilampi on yhtä innostava kuin kirjansakin. Matikkanälkä vain kasvaa!  ...

Kirjavinkit

Kirjavinkit

Alkuluokan Aakkoset on tapa ajatella pienten lasten opetuksesta ja oppimisesta. Näitä "aakkosia" on poimittu matkan varrelta vuosia, jopa vuosikymmeniä. Kaikkien ideoiden ja ajatusten alkuperää en tiedä enää itsekään. Tavallisinta on, että jokin ajatus lähtee...

Matematiikkaa lapsen omassa tahdissa, osa 3

Matematiikkaa lapsen omassa tahdissa, osa 3

Plussat…   + Sopivan tasoista tekemistä, ei liian vaikeaa eikä liian helppoa. Koen pääseväni usein tilanteeseen, että toiminta sijoittuu lapsen lähikehityksen vyöhykkeelle. + Toiminta tukee itsetuntoa. Kun onnistuu, tulee osaamisen tunne. Kun kokee osaavansa,...

Alkuluokan Aakkoset somessa

Alkuluokan Aakkoset somessa

Alkuluokan Aakkoset löytyy myös sosiaalisesta mediasta. Arjen välähdyksiä varten on Instagram-tili, jonka tarkoitus on välittää arjen pikkuideoita ja tavallisen kouluarjen tuntoja. Facebook ainakin vielä tiedonjakokanava: tällaista sisältöä löytyy Alkuluokan...

Muisteri

Muisteri

Koulut, päiväkodit, harrastusryhmät – ja kahvipöytäkeskustelut – tulvivat erilaisia sähköisiä sovelluksia. Wilma, Daisy ja monet muut sovellukset ovat käyttökelpoisia viesti- ja dokumentointivälineitä, vaikka herättävätkin paljon keskustelua ja nostattavat tunteita....

Matematiikkaa lapsen omassa tahdissa, osa 2

Matematiikkaa lapsen omassa tahdissa, osa 2

Miten?   Miten onnistuu matematiikan opiskelu omassa tahdissa? Olen tottunut perustelemaan ratkaisujani. Teen luokassani monia sellaisia asioita, jotka ehkä ensi kuulemalta kuulostavat vaikeilta tai mahdottomilta. Pidän siitä, että asioita kyseenalaistetaan!...

Matematiikkaa lapsen omassa tahdissa, osa 1

Matematiikkaa lapsen omassa tahdissa, osa 1

Olen toteuttanut alkuopetuksen matematiikan opetuksen lapsen omassa tahdissa jo vuosia. Idean juuret ovat itse asiassa jopa viime vuosituhannella, ja silloin tapahtuivat ensimmäiset kokeilutkin. Nyt en vaihtaisi tätä tapaa pois mistään hinnasta. Tuntuisi ahdistavalta...