Osa lapsista kiinnittää spontaanisti huomiota lukumääriin ja suhteisiin, tekee vertailuja ja luokittelee asioita. Emme vain välttämättä kiinnitä tähän huomiota. Lapset ovat eskariin ja kouluun tullessaan hyvin eri vaiheessa matemaattisten taitojensa kehityksessä. Kuten muissakin taidoissa, myös matematiikassa on hyödyllistä lähteä liikkeelle siitä, mitä lapsi osaa.

 

Olen vuosia opettanut matematiikkaa eskarissa ja alkuopetuksessa jokaiselle lapselle omaan tahtiin. Joitain aiheita opettelemme ryhmän kanssa yhdessä, mutta pääosin jokainen etenee omaan tahtiinsa.

 

Tässä tärkeää on oppilaantuntemus. Kun oppii tuntemaan lasten taidot ja tavat, pystyy seuraamaan jokaisen kehitystä. Uuden tai haastavan asian opetan lapselle yksilöllisesti. Tämä on erittäin tehokasta: tiedän heti, onko lapsi mukana opetuksessa ja ymmärtääkö hän. Kun lapsi on omaksunut asian, hän jatkaa itsenäisesti harjoittelua. Jos taas on tarpeen, jään vielä avuksi. 

 

Joskus toki luokassa on kaaos, kun moni lapsista on yhtä aikaa uuden asian edessä tai tapahtuu jotain yllättävää! Jos en pysty juuri sillä hetkellä auttamaan, on jonkin odottelutehtävän vuoro. 

 

En luopuisi tästä tavasta toteuttaa matematiikan opetusta. Mielestäni tämä on erittäin tehokasta sekä oppimisen että ajankäytön näkökulmasta. Lisäksi useimmat lapset ovat motivoituneita. Turha odottelu jää pois ja tekeminen on omiin taitoihin sopivaa.

 

Millaisia asioita tämä tarkoittaa käytännössä? Tästä kerron myöhemmin lisää.

Kuva _Alicja_ Pixabaystä

Loma & palautuminen

Loma & palautuminen

Opettajien kesäloma on aihe, josta monella on mielipide. En tiedä onko ikäkysymys vai johtuuko yhteiskunnan muutoksesta, mutta vuosi vuodelta pidän pitkää lomaa  aina vain tärkeämpänä. Ehkä kuitenkin on pieni hinta yhteiskunnalle antaa opettajille kunnon tauko...

Laatikollinen hyvää mieltä

Laatikollinen hyvää mieltä

Kevät. Lukukauden loppu. Kesä. Kesäloma.   Kiire. Väsymys. Ylpeys. Kiitollisuus. Haikeus. Helpotus.   Kun on vuosia ollut töissä koulussa, tietyt rutiinit tuovat mieleen muistojen ja tunteiden sekamelskan. Toukokuuhun liittyy paljon erityistä. Monenlaiset...

Alkuluokkavuoden +1 -kvartaali

Alkuluokkavuoden +1 -kvartaali

+1 -kvartaali, tai millä nimellä tätä nyt kutsuisi. Kouluvuosi jakautuu mielestäni näppärästi neljään selkeään osaan. Syyslukukaudella näitä on kaksi, toinen ennen ja toinen jälkeen syysloman. Kevätlukukaudella on toiset kaksi, toinen ennen talvilomaa ja toinen...

Omat tavarat työpaikalla

Omat tavarat työpaikalla

||  Saatu ilmaistuote IKIOMA Nimilappu Oy || Kirjoittelin postausta tavaroiden merkitsemisestä koulussa (Aiheesta voit lukea lisää tästä). Mietin, että yksi minulle tärkeä merkitsemistä tarvitseva tavararyhmä ovat omat tavarat, joita käytän työssäni. Omien tavaroiden...

Tavaroiden nimikointi koulussa

Tavaroiden nimikointi koulussa

||  Saatu ilmaistuote IKIOMA Nimilappu Oy || Koulutyössä ainakin pienten lasten kanssa tarvitaan paljon kaikenlaista tavaraa, konkreettista materiaalia ja pikkusälää. Ikuisuusongelma on, miten nämä tavarat pysyvät hallinnassa ja löytyvät silloin, kun niitä tarvitaan....

Alkuluokkavuoden neljäs kvartaali

Alkuluokkavuoden neljäs kvartaali

Talvilomasta vappuun ajoittuu neljäs jakso Alkuluokan vuodenkierrossa. Sen jälkeen on vielä toukokuu, jonka erotan ajatuksissani muusta kouluvuodesta. Yleensä toukokuussa on monenlaista poikkeavaa ohjelmaa tulevien eskareiden ja ekaluokkalaisten tutustumisista retkiin...

29 tapaa käyttää liitutaulukuutiota

29 tapaa käyttää liitutaulukuutiota

||  Saatu ilmaistuote konstikas.fi  || 1. Lapsia motivoi, kun arvottu onni tai epäonni määrittää tehtävän. Ei ole niin kamalaa joutua tekemään jotain tylsää, kun tehtävän on itse heittänyt nopalla 🙂 2. Kuutioon voi kirjoittaa numeroita. Voi valikoida sopivat numerot...

Koulumessut

Koulumessut

Yksi parhaimpia spesiaalipäiviä Alkuluokan Aakkosten tyyliin on Koulumessut. Tämä tapahtuma kehitettiin juuri alkuluokkatoimintaan sopivaksi ja sen yhteydessä toteutettiin monta opetussuunnitelman kohtaa. Tänä keväänä tuskin missään voidaan tällaista toteuttaa, mutta...

Rutiinit voimavarojen näkökulmasta

Rutiinit voimavarojen näkökulmasta

Rutiini sanana kuulostaa ehkä tylsältä ja epämieluisalta, mutta minun mielestäni hyvät rutiinit tuovat paljon positiivisia asioita arkeen. Hyvin suunnitellut ja toimivat rutiinit esimerkiksi auttavat lapsia hahmottamaan aikaa ja toimintaa, takaavat toistuvan ja...

Navigaattorijuttuja, osa 2

Navigaattorijuttuja, osa 2

||  Saatu ilmaistuote konstikas.fi  ||   Visuaalisen hahmottamisen taitojen harjoittelu tarvitsee paljon toistoja. Jotta toistoja tulee, täytyy toiminnalle suunnitella oma aikansa ja paikkansa lapsen arkeen. Tämä säännöllinen aika toimii sekä koulussa että...