Osa lapsista kiinnittää spontaanisti huomiota lukumääriin ja suhteisiin, tekee vertailuja ja luokittelee asioita. Emme vain välttämättä kiinnitä tähän huomiota. Lapset ovat eskariin ja kouluun tullessaan hyvin eri vaiheessa matemaattisten taitojensa kehityksessä. Kuten muissakin taidoissa, myös matematiikassa on hyödyllistä lähteä liikkeelle siitä, mitä lapsi osaa.

 

Olen vuosia opettanut matematiikkaa eskarissa ja alkuopetuksessa jokaiselle lapselle omaan tahtiin. Joitain aiheita opettelemme ryhmän kanssa yhdessä, mutta pääosin jokainen etenee omaan tahtiinsa.

 

Tässä tärkeää on oppilaantuntemus. Kun oppii tuntemaan lasten taidot ja tavat, pystyy seuraamaan jokaisen kehitystä. Uuden tai haastavan asian opetan lapselle yksilöllisesti. Tämä on erittäin tehokasta: tiedän heti, onko lapsi mukana opetuksessa ja ymmärtääkö hän. Kun lapsi on omaksunut asian, hän jatkaa itsenäisesti harjoittelua. Jos taas on tarpeen, jään vielä avuksi. 

 

Joskus toki luokassa on kaaos, kun moni lapsista on yhtä aikaa uuden asian edessä tai tapahtuu jotain yllättävää! Jos en pysty juuri sillä hetkellä auttamaan, on jonkin odottelutehtävän vuoro. 

 

En luopuisi tästä tavasta toteuttaa matematiikan opetusta. Mielestäni tämä on erittäin tehokasta sekä oppimisen että ajankäytön näkökulmasta. Lisäksi useimmat lapset ovat motivoituneita. Turha odottelu jää pois ja tekeminen on omiin taitoihin sopivaa.

 

Millaisia asioita tämä tarkoittaa käytännössä? Tästä kerron myöhemmin lisää.

Kuva _Alicja_ Pixabaystä

29 tapaa käyttää liitutaulukuutiota

29 tapaa käyttää liitutaulukuutiota

||  Saatu ilmaistuote konstikas.fi  || 1. Lapsia motivoi, kun arvottu onni tai epäonni määrittää tehtävän. Ei ole niin kamalaa joutua tekemään jotain tylsää, kun tehtävän on itse heittänyt nopalla 🙂 2. Kuutioon voi kirjoittaa numeroita. Voi valikoida sopivat numerot...

Koulumessut

Koulumessut

Yksi parhaimpia spesiaalipäiviä Alkuluokan Aakkosten tyyliin on Koulumessut. Tämä tapahtuma kehitettiin juuri alkuluokkatoimintaan sopivaksi ja sen yhteydessä toteutettiin monta opetussuunnitelman kohtaa. Tänä keväänä tuskin missään voidaan tällaista toteuttaa, mutta...

Rutiinit voimavarojen näkökulmasta

Rutiinit voimavarojen näkökulmasta

Rutiini sanana kuulostaa ehkä tylsältä ja epämieluisalta, mutta minun mielestäni hyvät rutiinit tuovat paljon positiivisia asioita arkeen. Hyvin suunnitellut ja toimivat rutiinit esimerkiksi auttavat lapsia hahmottamaan aikaa ja toimintaa, takaavat toistuvan ja...

Navigaattorijuttuja, osa 2

Navigaattorijuttuja, osa 2

||  Saatu ilmaistuote konstikas.fi  ||   Visuaalisen hahmottamisen taitojen harjoittelu tarvitsee paljon toistoja. Jotta toistoja tulee, täytyy toiminnalle suunnitella oma aikansa ja paikkansa lapsen arkeen. Tämä säännöllinen aika toimii sekä koulussa että...

Meidän luokka, osa 2

Meidän luokka, osa 2

 || saatu ilmaistuote Lasten Keskus ||   Sosiaalisten taitojen harjoittelu on koko lukuvuoden tai oikeastaan läpi kaikkien lukuvuosien kulkeva pitkä  prosessi. Jotta luokasta muodostuu Meidän luokka (lue blogista:...

Aapinen vielä tokaluokallakin

Aapinen vielä tokaluokallakin

Olen törmännyt viime aikoina usealla forumilla keskusteluun aapisen valinnasta. Esillä on myös ollut vaihtoehto, että käyttäisi vielä kakkosluokkalaistenkin kanssa aapista. Siksi päätin kirjoitella vähän ajatuksiani aiheesta.   Omassa Alkuluokassani olen vuosia...

alkuluokkavuoden kolmas kvartaali

alkuluokkavuoden kolmas kvartaali

Kolmas alkuluokkakvartaali on loppumaisillaan. Talviloman jälkeen alkaa vähitellen valmistautuminen tulevaan kouluvuoteen ja ennakoidaan siirtymisiä uudelle luokka-asteelle. Tämä kolmas kvartaali on tehokkaan oppimisen jakso. Kevätlukukausi alkaa yleensä niin, että...

Uutisten viikko

Sanomalehtiviikko on tänä vuonna Uutisten viikko. Ensimmäisen kerran Sanomalehtiviikkoa vietettiin 1995, joten pitkä perinne tällä teemaviikolla on. Alkuluokassa vietetään Uutisten viikkoa. Ehkä ohjelma muotoutuu tulevina vuosina toisenlaiseksi, mutta sanomalehdet...