Osa lapsista kiinnittää spontaanisti huomiota lukumääriin ja suhteisiin, tekee vertailuja ja luokittelee asioita. Emme vain välttämättä kiinnitä tähän huomiota. Lapset ovat eskariin ja kouluun tullessaan hyvin eri vaiheessa matemaattisten taitojensa kehityksessä. Kuten muissakin taidoissa, myös matematiikassa on hyödyllistä lähteä liikkeelle siitä, mitä lapsi osaa.

 

Olen vuosia opettanut matematiikkaa eskarissa ja alkuopetuksessa jokaiselle lapselle omaan tahtiin. Joitain aiheita opettelemme ryhmän kanssa yhdessä, mutta pääosin jokainen etenee omaan tahtiinsa.

 

Tässä tärkeää on oppilaantuntemus. Kun oppii tuntemaan lasten taidot ja tavat, pystyy seuraamaan jokaisen kehitystä. Uuden tai haastavan asian opetan lapselle yksilöllisesti. Tämä on erittäin tehokasta: tiedän heti, onko lapsi mukana opetuksessa ja ymmärtääkö hän. Kun lapsi on omaksunut asian, hän jatkaa itsenäisesti harjoittelua. Jos taas on tarpeen, jään vielä avuksi. 

 

Joskus toki luokassa on kaaos, kun moni lapsista on yhtä aikaa uuden asian edessä tai tapahtuu jotain yllättävää! Jos en pysty juuri sillä hetkellä auttamaan, on jonkin odottelutehtävän vuoro. 

 

En luopuisi tästä tavasta toteuttaa matematiikan opetusta. Mielestäni tämä on erittäin tehokasta sekä oppimisen että ajankäytön näkökulmasta. Lisäksi useimmat lapset ovat motivoituneita. Turha odottelu jää pois ja tekeminen on omiin taitoihin sopivaa.

 

Millaisia asioita tämä tarkoittaa käytännössä? Tästä kerron myöhemmin lisää.

Kuva _Alicja_ Pixabaystä

Alkuopetuksen opettajain liitto ry

Alkuopetuksen opettajain liitto ry

Alkuopetuksen Opettajain Liitto. Se on jotain, minkä haluaisin sinun oppivan tuntemaan - jos et siis jo tunne 🙂 Alkuopetuksen Opettajain Liitto on juuri niille koulusta kiinnostuneille ihmisille, joiden sydän ihan erityisesti sykkii pienten lasten opettamiselle. Itse...

Kasvattiko kesä rehtoriksi?

Kasvattiko kesä rehtoriksi?

Keväällä, viimeisellä kouluviikolla, selvisi, että tulemme tarvitsemaan koulullemme syksyksi uuden rehtorin. Yhden illan mietinnän jälkeen nostin käteni ylös: minä voin hoitaa homman! Tein melkoisen takinkääntötempun, sillä aikaisemmin vastaavassa tilanteessa olen...

Kouluun 2024

Kouluun 2024

|| Julkaisun loppuosa sisältää mainoksia & alekoodin || Joka vuosi syksyyn liittyy kutkuttavaa odotusta. Uuden kouluvuoden aloitus elokuussa on tämmöiselle koko ikänsä kouluympyröissä pyörineelle jopa merkittävämpi uuden aloitus kuin uusivuosi! Miten tähän uuteen...

Lukukuu

Lukukuu

Lukukuu oli vastaus siihen, kun tarvitsin luokkaan tehokasta ja toistuvaa lukusujuvuuden harjoittelua. Milloinpa sitä ei tarvittaisi alkuopetusluokissa? Lukukuussa niin kuin monessa muussakin luotan rutiineihin. Harjoitusta tarvitaan, mutta en halua joka päivälle olla...

Aarresaari-valinnaisjakso

Aarresaari-valinnaisjakso

||  Osa materiaaleista saatu kaupallisena yhteistyönä Konstikas.fi || Valinnaisuus Koulussamme järjestetään valinnaisuus 1.-6. -luokille. Valinnaisuus toteutetaan kouluvuoden aikana neljässä jaksossa, ja ryhmissä toimivat siis eri ikäiset lapset yhdessä. Joskus voi...

Kirjavinkit: Piki ja villi vekotin

Kirjavinkit: Piki ja villi vekotin

||  Kaupallinen yhteistyö Lasten Keskus  ||     Tätä kirjaa olen odottanut kovasti! Tunnen Pikin. Lisäksi tiedän miten tärkeä aihe puhelin on lasten keskuudessa. Osasin odottaa, että yhdistelmä on hyvä. Enkä pettynyt! Olen käyttänyt Piki-materiaalia...

Zones of regulation

Zones of regulation

||  Kaupallinen yhteistyö Toiminta Akatemia  ||   Lapsi tai lapset tekee luokassa jotain, mikä ei ole ryhmän ja lapsen toiminnan tai tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaista ja toivottavaa. Vähintään tämä vie aikaa ja huomiota johonkin muuhun kuin oli...

Kouluun 2023

Kouluun 2023

||  Julkaisun loppuosa sisältää mainoksia  || On se aika vuodesta, kun uusi toimintakausi kouluissa on alkamaisillaan. Hyvästä kesästä omalla kohdallani kertoo se, että ideoita on alkanut tulla mieleen ja ajatukset kivalla tavalla karkailevat koulujuttujen pariin....