Osa lapsista kiinnittää spontaanisti huomiota lukumääriin ja suhteisiin, tekee vertailuja ja luokittelee asioita. Emme vain välttämättä kiinnitä tähän huomiota. Lapset ovat eskariin ja kouluun tullessaan hyvin eri vaiheessa matemaattisten taitojensa kehityksessä. Kuten muissakin taidoissa, myös matematiikassa on hyödyllistä lähteä liikkeelle siitä, mitä lapsi osaa.

 

Olen vuosia opettanut matematiikkaa eskarissa ja alkuopetuksessa jokaiselle lapselle omaan tahtiin. Joitain aiheita opettelemme ryhmän kanssa yhdessä, mutta pääosin jokainen etenee omaan tahtiinsa.

 

Tässä tärkeää on oppilaantuntemus. Kun oppii tuntemaan lasten taidot ja tavat, pystyy seuraamaan jokaisen kehitystä. Uuden tai haastavan asian opetan lapselle yksilöllisesti. Tämä on erittäin tehokasta: tiedän heti, onko lapsi mukana opetuksessa ja ymmärtääkö hän. Kun lapsi on omaksunut asian, hän jatkaa itsenäisesti harjoittelua. Jos taas on tarpeen, jään vielä avuksi. 

 

Joskus toki luokassa on kaaos, kun moni lapsista on yhtä aikaa uuden asian edessä tai tapahtuu jotain yllättävää! Jos en pysty juuri sillä hetkellä auttamaan, on jonkin odottelutehtävän vuoro. 

 

En luopuisi tästä tavasta toteuttaa matematiikan opetusta. Mielestäni tämä on erittäin tehokasta sekä oppimisen että ajankäytön näkökulmasta. Lisäksi useimmat lapset ovat motivoituneita. Turha odottelu jää pois ja tekeminen on omiin taitoihin sopivaa.

 

Millaisia asioita tämä tarkoittaa käytännössä? Tästä kerron myöhemmin lisää.

Kuva _Alicja_ Pixabaystä

Arvioinnista 4: Arviointikeskustelu

Arvioinnista 4: Arviointikeskustelu

||  Kaupallinen yhteistyö Qridi oy  ||   Arviointikeskustelu on keskeinen osa alkuopetusikäisten arviointia useimmissa kouluissa. Ehkä jopa tärkein osa. Termit ovat taas vähän kirjavia, ja kouluissa järjestetään monenlaisia keskusteluja. Arviointikeskustelun...

Minä

Minä

Tämän vuoden ensimmäisen blogitekstin kirjoitan itsestäni. Ajatus tuntuu hassulta ja itsekkäältäkin, mutta ajattelin että tekstit on helpompi ymmärtää, kun tietää jotain niiden taustasta. Ja tausta olen minä. Toki olen esitellyt itseäni monessakin yhteydessä, mutta...

Millainen oli vuosi 2022?

Millainen oli vuosi 2022?

Opettaja on ammattina hauska. Ainakin itselläni on sisäänrakennettuna ajattelutapa, että kaksi kertaa vuodessa tulee enemmän tai vähemmän suunniteltua perusteellisemmin tulevaa ja pohdittua mennyttä. Tämä tapahtuu melkolailla automaattisesti sekä lukuvuoden alussa ja...

Arvioinnista 3: Arviointijuna Alkuluokassa

Arvioinnista 3: Arviointijuna Alkuluokassa

||  Kaupallinen yhteistyö Qridi Oy  || Alkuluokassa on tänä syksynä otettu käyttöön Arviointijuna, ja hiukan myös muita Qridin työkaluja. Tässä postauksessa kerron, mitä me ihan käytännössä luokassa tehdään. Vaihtoehtoja on paljon, joten tietoisia valintoja täytyy...

Lukeminen ja kirjoittaminen 10: Lopuksi

Lukeminen ja kirjoittaminen 10: Lopuksi

Huh. Enpä tajunnut aloittaessani, millainen järkäle tästä lukemaan opettamisen sarjasta kasvaisi! Tietenkin tiedän aiheen laajaksi. Mutta kun alkaa omaa kouluarkeaan pukemaan sanoiksi, huomasin taas kerran miten monen asian yhdistelmä koululuokan elämä on. Jo nyt...

Arvioinnista 2: Arviointijuna

Arvioinnista 2: Arviointijuna

||  Kaupallinen yhteistyö Qridi Oy  || Edellisessä arviointipostauksessa (jonka voit lukea täältä) kerroin, että olen pohtinut arviointia pitkään. Hyviä osasia olen mielestäni onnistunut löytämään Alkuluokan käyttöön, mutta koko arviointikokonaisuudesta löydän paljon...

Lukeminen ja kirjoittaminen 7: Eskari

Lukeminen ja kirjoittaminen 7: Eskari

Nyt alkaa lukemisen opettamiseen ja oppimiseen liittyvässä postaussarjassa osa, jossa viikko-ohjelman esittelyn jälkeen yritän vielä kootusti kertoa millaisia asioita eri ikäryhmien kanssa tehdään. Yritän. Jo nyt vähän hirvittää, miten vajavainen esitys tästä...