Keväällä, viimeisellä kouluviikolla, selvisi, että tulemme tarvitsemaan koulullemme syksyksi uuden rehtorin. Yhden illan mietinnän jälkeen nostin käteni ylös: minä voin hoitaa homman! Tein melkoisen takinkääntötempun, sillä aikaisemmin vastaavassa tilanteessa olen hyvin napakasti sanonut, että en muuten missään nimessä ryhdy rehtoriksi. Ikinä. No, elämä opettaa. Jospa taas muistaisi olla sanomatta, että ei ikinä:)

Uusiin tehtäviin siirtyvältä edelliseltä rehtorilta sain kullanarvoiset neuvot ja ohjeet, mutta tiesin heti, että haluan myös suorittaa opetushallinnon tutkinnon. Niinpä samana päivänä kun tehtävään lupauduin, kartoitin suoritusvaihtoehdot ja ilmoittauduin seuraavalla viikolla alkavalle Opetushallituksen järjestämälle opetushallinnon kurssille. Valitsin opetushallinnon kurssin pelkästään ajankohdan vuoksi. Tämä etäkurssi järjestettiin kesäkuun alussa, ja minulle se oli paras mahdollinen aika. Tiesin, että tulen joka tapauksessa alkukesän pyörittelemään kaikenlaisia rehtoriuteen liittyviä asioita. Siksi halusin mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman paljon tietoa. Näin pystyin myös varaamaan loppukesän täysin lomailulle.

Opetushallituksen järjestämä opetushallinnon kurssi

Heti ensimmäisenä etäpäivänä tajusin, että olin puolivahingossa valinnut itselleni ihan parhaan mahdollisen tavan suorittaa opetushallinnon tutkinnon. Tutkinnon voi toki suorittaa myös täysin itsenäisesti: ottamalla materiaalin haltuun ja ilmoittautumalla tenttiin, joita järjestetään tasaisesti ympäri vuoden. Tämän vaihtoehdon poistin heti. Jos joku on valmiiksi valikoinut materiaalista tärkeät kohdat ja työstänyt sen opiskelijoille esitettävään muotoon, halusin ehdottomasti hyötyä tästä. Eli jonkinlaiseen koulutukseen halusin osallistua. Tästä eteenpäin en sitten oikein tiennytkään mielipidettäni. Koulutuksia järjestetään ympäri Suomea. Rehellisesti sanoen en juuri muuten perehtynyt vaihtoehtoihin, katsoin vain päivämääriä. Minulle oli tärkeää päästä nopeasti koulutukseen. Siksi valitsin Opetushallituksen koulutuksen, joka kätevästi oli vielä etäopetuksena toteutettava. Koulutus alkoi viikko oman rehtoripäätökseni jälkeen. Minulle siis ihan täydellinen ajoitus!

Mistä tiesin ensimmäisenä päivänä, että valinta oli loistava? Koko kurssilla oli yhteensä 16 eri luennoitsijaa. Kaikki olivat Opetushallituksen työntekijöitä, omien osa-alueidensa parhaita asiantuntijoita. Heitä, jotka vastaavat meidän kentällä työskentelevien kysymyksiin, kun emme jotain tiedä tai jokin on mennyt pieleen. Luentojen sisältö oli priimaa. Moni luennoitsija käytti todella ajankohtaisia esimerkkejä. Ja mikä parasta, myös painotti juuri niitä asioita, jotka kentällä jotenkin ovat osoittautuneet hankaliksi tai vaikeasti ymmärrettäväksi. Toinen omia valintojani vahvistava tekijä oli eräs ensimmäisen päivän luento. Kuuntelin luentoa omalla terassillani, kauniina kesäpäivänä. Luennoitsija kertoi oman uratarinansa. Luokanopettajasta ensin rehtoriksi ja edelleen Opetushallitukseen asiantuntijatehtäviin. Miksi tämä niin sykähdytti? Kyllä, hänkin oli jossain vaiheessa sanonut, että ikinä en kyllä rehtoriksi ala. Tähän samaistuin vahvasti!

Luentojen sisältö oli täyttä asiaa ja tutkinnon suorittaminen täyttä työtä. Ehkä jopa hieman työläämpi, kuin mitä etukäteen odotin. (Osaanhan minä kirjoittaa, mikäs vaiva tuo nyt on pyöräyttää muutama essee kasaan. Joo-o…) Etäopiskeluna pystyi olosuhteet järjestämään mahdollisimman mukaviksi. Koira piti seuraa, osan luennoista kuuntelin terassilla. Lakia luin riippumatossa! Päivät olivat tiiviitä, mutta eipä mennyt aikaa matkustamiseen. Hetkellisen paniikin koin johtuen asuinalueemme uuden valokuitukaapelin rakennustyömaasta. Kaivinkone ”hieman hipaisi” meidän kaapeliamme. Kesti hetken, että edes tajusin yhteysongelman olevan todellakin omassa nettiyhteydessäni!

Tutkinnon osa-alueet ovat hyvät. Perustellut, keskeiset osat opetushallintoa. Hiukan myös yleishallintoa, mikä auttaa ymmärtämään kokonaisuutta, johon myös koulumaailman rahoitus ja lainsäädäntö asettuu.

Kaikkein perusteellisimmin käsiteltiin esi- ja perusopetusta. Ajattelen kuitenkin niin, että oli hyödyllistä kuulla myös  muista kouluasteista. Koska oma tonttini on eskarista kutosluokkaan, en varmaan omatoimisesti koskaan viitsisi muihin asteisiin perehtyä. Paitsi näin, kun asiat helpossa muodossa minulle tarjoiltiin!

 

Eri koulutusvaihtoehdoista tämä Opetushallituksen on ainoa, jonka voi suorittaa opetushallinnon tenttiin osallistumisen sijasta esseetehtävinä. Esseet olivat ihan työläitä, kaikkiaan niitä oli noin 10 kappaletta – riippuen vähän siitä, mitkä laski osatehtäviksi ja mitkä omiksi kokonaisuuksiksi. Ei tarvinnut edes miettiä, valitsin ehdottomasti esseet suoritusvaihtoehdoksi. Omaan oppimistyyliini sopii hyvin asioiden pohdiskelu ja kirjoittaminen. Lisäksi oli monia tehtäviä, joita pystyi suuntaamaan juuri omaan kouluun. Esimerkiksi arvioinnista ja turvallisuudesta tein tehtävät, joissa selvitin asioita täysin oman kouluni kannalta. Todella hyödyllistä, sillä nämä asiat olisin joutunut joka tapauksessa viimeistään nyt syksyllä selvittämään.

Kaiken kaikkiaan monen luennon kohdalla huomasin ajattelevani, että olisinpa tiennyt tämän aiemmin. Ja oikeastaan, että joku tiivistetty opetushallinnon kurssi olisi hyvä koko opetushenkilöstölle. Jos opetushallinnon opinnot ovat ajankohtaisia, kannattaa selvittää eri vaihtoehdot. Opetushallitus järjestää pääsääntöisesti kurssin kaksi kertaa vuodessa. Syksyisin on Helsingissä lähiopetusta, nyt seuraava kurssi on 13.11.2024-17.1.2025. Etäkurssi järjestetään keväällä tai alkukesästä. Oma kurssini oli kesäkuussa 2024. Kurssin jälkeen aikaa suorittaa tehtävät on kaksi vuotta. Tosin: en kyllä suosittele suuremmin pitkittämään. Eiköhän parhaiten asiat ole muistissa heti luentojen jälkeen. Opetukseen kuului myös monipuolinen materiaali sekä lukuisia hyviä vinkkejä, mistä saada lisätietoa. Ainakin minulle nämä olivat hyödyllisiä.

No kasvattiko kesä rehtoriksi? Kyllä ja ei. Kun elokuu koitti, kävi juuri niin kuin arvelinkin. Kyllä, olin saanut edelliseltä rehtorilta hyvät vinkit ja hän oli jättänyt asiat hyvään kuntoon. Kyllä, olin selvillä monista tausta-asioista opetushallinnon opintojen ansiosta. Ja silti moni asia yllätti! Olin hyvin varautunut siihen, että elokuu tulee olemaan varsin kiireinen. Sitä se on aina opettajan työssä, ja nyt omalla kohdallani oli paljon uusia asioita otettavaksi haltuun. Kiireistä on ollut, mutta asiat selviää yksi kerrallaan. Ja useimmat ovat sellaisia, että kun yhden kerran on homman tehnyt, seuraavalla kerralla se on jo huomattavasti helpompi. Ehkä voisi siis todeta, että ainakin osittain kesä kasvatti rehtoriksi 🙂

Opetushallinnon tutkinto suoritettu, ja sisällöltään hyväksi havaittu. Mutta kyllä totuus on silti tämä: kun työ rehtorina oikeasti alkoi, niin aika usein tuli istuttua käsi poskella miettien, että mitähän oikein pitäisi tehdä!

Vaikka lain ja opetussuunnitelman tarjoamat normit ovat koko maassa samat, on koulujen ja kuntien välillä toteutuksessa suuria eroja. Se, miten käytännön asiat hoituvat, vaihtelee. Pala kerrallaan – luotan, että niin tämäkin homma opitaan.