||  Kaupallinen yhteistyö Konstikas.fi  ||

Olen kirjoittanut aiemmin paljonkin visuaalisen hahmottamisen taitojen kehittämisestä. Koska tekstit ovat jo pitkän ajan takaa, luin ne huolellisesti läpi ja mietin, ovatko ne vielä paikkansa pitäviä ja ajankohtaisia. Kyllä ovat! Edelleen sellaisia, että allekirjoitan ne kyllä ja teen juuri samoja asioita edelleen luokassani. Viikoittain ja päivittäin. En ehkä osaa enää aiempia tekstejä enempää korostaa sitä, miten tärkeänä visuaalisen hahmottamisen harjoituksia pidän.

Ehkä sen voisi vielä sanoa, että huomaan usein arjessa hyviä tuloksia. Kun on etuoikeus seurata samoja lapsia vuosien ajan, huomaa huikeita kehitystarinoita. En tietenkään pysty todistamaan, että juuri hahmotusharjoitukset olisivat hyvän kehityksen takana. Tottakai moni muukin asia edistää kehittymistä ja taitojen kasvua. Mutta uskon, että vaikutusta on. Ja että taustataitoihin kannattaa panostaa.

Me kutsumme visuaalisen harjoittelun tunteja Navigaattori-tunneiksi. Nimi tuli keksittyä aikoinaan kollegojen kanssa, ja toimii hyvin. Lapsille selitän, että Navigaattori-tunneilla opetellaan taitoja, jotka auttavat tarkasti seuraamaan ohjeita ja kulkemaan tavoitteeseen. Näinhän se navigaattori toimii!

Aiemmat blogin navigaattoritekstit löytyvät täältä:

Visuaalinen hahmottaminen, navigaattorijuttuja osa 1

Navigaattorijuttuja, osa 2

Mallin mukaan tekeminen, navigaattorijuttuja osa 3

Navigaattorimateriaaleja Alkuluokassa

Nyt aion esitellä luokkani visuaalisen hahmottamisen harjoitteluun tarkoitettuja materiaaleja. Kuten olen aiemmin kirjoittanut (ja tämä samahan pätee toki kaikkeen harjoitteluun), tarvitaan taidon harjoitteluun ja hyvään oppimiseen paljon toistoja. Ja jotta toistoja jaksaa tehdä riittävästi, on motivaation ja innostuksen oltava kohdillaan.

Lapset saa yleensä innostumaan sillä, että tekeminen on mielekästä ja kivaa. Siinä taas hyvät materiaalit ovat avainasemassa. Melkoinen pyörä, mutta kun tämän saa toimimaan tuntuu, että on melkein keksinyt ikiliikkujan! En väitä, että onnistuu helposti. Ei todellakaan, tarvitsee paljon pitkäjänteistä työtä ja hyvää suunnittelua. Mutta kun tietää mitä tekee ja suunnittelee toimintaa pitkällä tähtäimellä, pääsee hyvään tilanteeseen. Sellainen on mielestäni meidän luokassa. Lapset tekevät näitä juttuja mielellään. En joudu käyttämään energiaa motivointiin, vaan se puoli toimii tässä vaiheessa ihan itsestään.

Huolehdin siitä että rutiinit osataan ja ne toimivat. Sitten huolehdin siitä, että löytyy sopivaa tekemistä ja se on mukavasti tarjolla. Nyt juuri saimme luokkaan uusia pelejä, kiitos Konstikas.fi! Se tarkoittaa sitä, että innostus nousi taas suuremmaksi, jos se nyt edes on mahdollista. Uudet pelit aiheuttavat aina hiukan kiistaa siitä, kuka niitä saa pelata. Siksi meillä nyt jonkin aikaa on lista, että jokaisella Navigaattoritunnilla jokainen saa pelata yhtä uutta peliä. Tarkoittaa aikuiselle vähän lisää hikipisaroita, että vaihdot menevät sujuvasti ja kaikki ehtivät. Mutta mikä ilo on nähdä, kun koko ryhmä pinnistelee. Ja oikeasti: kiistan aihe on se, että kaikki haluavat tehdä minun suunnittelemaani oppimissisältöä! Voisi olla kuulkaas paljon huonomminkin…

Yritän luokitella meidän luokan Navigaattoripelejä, kuten me niitä kutsumme. Luokittelu helpottaa niiden käyttöä arjessa. Lapset tietävät, että on tietyntyyppisiä pelejä ja niiden haltuun ottaminen on helpompaa ja nopeampaa. Kun esittelen uuden pelin, kerron että tämä on samanlainen idealtaan kuin joku jo tuttu peli. Yleensä uudestakin pelistä löytyy joku tuttu elementti, johon kiinnittää huomio. Luokittelu auttaa myös kun miettii, millaista tekemistä luokkaan tarvittaisiin hankintoja suunnitellessa.

Täysin jotain uudenlaista tuotetta harkitessani mietin, kuinka se toimii tunneilla. Kun pelien käyttö perustuu vuorotteluun, ehtivätkö kaikki käyttää sitä riittävästi? Onko pelin idean oppiminen vaikeaa? Ja tietenkin Alkuluokan Aakkosten tyyliin: voiko kyseistä peliä käyttää jotenkin muuten hyödyksi? Käytän nimittäin paljon pelien osia myös johonkin ihan muuhun kuin mikä alkuperäinen tarkoitus on.

 

Palikat

Yleensä suurin puute luokan välineissä on sopivat harjoitteet sellaisille lapsille, joilla visuaalisen hahmottamisen taidot ovat vielä melko vaatimattomat. Luokassa on usein tilanne, että aikuisen aikaa on tarjolla rajallisesti ja lapsen pitäisi pystyä harjoittelemaan mahdollisimman paljon omatoimisesti. Palikkatehtävät ovat sellaisia, joissa nimensä mukaisesti on käytössä palikat. Palikat, jotka on isokokoisia ja joita voi käsissä pyöritellä ja tutkia eri suunnista.

Erotuksena laatoilla pelattaviin peleihin palikat ovat kolmiulotteisia, kaikista suunnista tutkittavia kappaleita. Jos palikkapelitkin tuntuvat vaikeilta, voi käyttää näistä peleistä aluksi ihan yksittäisiä palikoita. Tutkia, miltä yksi palikka näyttää eri suunnista. Hyviä harjoituksia ovat palikan kuvailu sanallisesti parille tai kuvan piirtäminen. Tällaiseen harjoitukseen yhdestä pelistä riittää materiaalia tosi monelle: yksi palikka paria kohden!

Kun vein luokkaan ensimmäisen tällaisen pelin, omilta lapsilta jääneen linnapelin, pelkäsin pidetäänkö peliä liian lapsellisena. Halusin silti sen viedä, koska pidin tällaista harjoittelua tärkeänä, enkä oikein keksinyt silloin muuta materiaalia. Pelko oli turha! Näitä pelejä pelataan ihan samalla innolla kuin muitakin. Ja tarkoituksella annan kaikkien niitä pelata, tosin painotus on lapsissa, joille pidän niitä kaikkein hyödyllisimpinä.

Vaikeutuvat haasteet

Näitä pelejä en oikein tiedä, millä nimellä kutsuisin. Mutta ovat todella käteviä luokassa ja muodostavat Navigaattoripelien perusrungon. Nämä on helppo ohjeistaa. Kun osaat yhden pelin, pääset perille muistakin, koska idea on sama.

Katso vihkosta haaste, ratkaise se, siirry seuraavaan. Haasteet alkavat helposta, jonka useimmat lapset saavat ratkaistua. Näiden helppojen tehtävien kanssa pääsee pelin ideasta perille, ja siitä pystyy hyvin etenemään vaikeampiin. Ja haasteita riittää! Kymmeniä, joissain peleissä satoja. Tämä on erinomainen asia luokassa, tekeminen ei lopu.

Kun haasteet alkavat tökkiä on se merkki liian vaikeasta tasosta. Silloin on aika jättää tämä peli tauolle ja palata joskus myöhemmin. Tämä onnistuu, kun pidämme kirjaa pelatuista peleistä.

Harjoittelun systemaattisuus on mielestäni tärkeää, jotta kehitystä oikeasti tapahtuu. Siksi emme todellakaan pelaa pelejä vain huvikseen ja valitse pelejä sattuman varaisesti. Ei, me pidämme peleistä tarkasti kirjaa!

Suunnat ja reitit 

Nämä pelit laitan omaksi ryhmäksi, vaikka yhtenäisiä piirteitä muihinkin peleihin on. Ryhmän nimi oli vaikea keksiä, eikä se ole mitenkään onnistunut ja mitenkään erityisesti näitä pelejä kuvaileva.

Näissä peleissä ei ainoastaan asetella laattoja oikeaan asentoon, vaan lopputuloksessa on huomioitava myös jokin yhdistävä kokonaisuus: esimerkiksi auton reitti tai eläimien yhteismäärä.

Osan vaikutus kokonaisuuteen on näissä peleissä erityisen suuressa merkityksessä.

Extrat

Peliryhmien nimeäminen vain vaikeutuu! Tämän ryhmän pelit eivät asetu oikein mihinkään aiempaan ryhmään. Tai sitten ne ovat sellaisia yksittäisiä pelejä, joita meillä ei vain satu olemaan enempää.

Ehkä tämä ryhmä todistaa sen, että visuaalista hahmottamista voi harjoitella tosi monin eri tavoin! Muitakin pelejä ja materiaaleja käytän, mutta kaikkea ei voi laittaa yhteen postaukseen. Joitakin on esitelty myös aiemmissa Navigaattori-teksteissä.

Arjen tilanteet

Visuaalisen hahmottamisen harjoittelu ei varsinaisesti tarvitse mitään pelejä ja välineitä, arjessa löytyy jatkuvasti harjoitteluun sopivia tilanteita. Mutta. Totuus on, että kyllä harjoittelun järjestäminen ja hallitseminen luokkatilanteessa on paljon helpompaa, kun on mietittyjä materiaaleja.

Yksi usein käyttämäni esimerkki arjen tilanteesta on suksien pakkaaminen. Olen joskus miettinyt, että ehkä näyttää hassulta kun seison vieressä ja kärsivällisesti katson ja ohjeistan, kun pieni ihminen asettelee suksiaan ja sauvojaan järjestykseen suksipidikkeisiin. No, helpommalla pääsisin, kun pakkaisin ne itse. Mutta eikö ole niin, että hyvä opettaja, ohjaaja ja kasvattaja tekee itsensä tarpeettomaksi? Ainakin itse pidän sitä tavoitteena. Niinpä ohjaan kiinnittämän huomiota suksien ja sauvojen muotoihin, suuntiin ja asentoihin suhteessa toisiinsa. Ja tunnen niin suurta riemua, kun haasteiden jälkeen osaa, onnistuu ja jopa ohjeistaa kaveria! 

Lopuksi

Kuvien peleistä suuri osa on Konstikas.fi:n valikoimista ja ne on saatu joko nyt tai aiempien yhteistöiden yhteydessä. Osa on omien lasteni vanhoja tai sitten loistavia kirpparilöytöjä. Muutamia on hankittu koulun materiaalirahoilla. Kuten alussa kerroin, tätä kokoelmaa on työstetty vuosia.

Tiedostan, että oma valikoimani on hyvä. Se on tehty pitkäjänteisellä suunnittelulla ja kiinnittämällä huomiota hyviin, toimiviin peleihin. Kaikkea tuskin voi hankkia kerralla, mutta kun luokkaan hankkii muutaman pelin vuodessa, alkaa kertyä hyvä kokonaisuus.

Navigaattori-materiaalit tulevat olemaan esillä myös Instagramissa Alkuluokan Aakkosten tilillä lähiviikkoina. Instagramiin tulee myös kiva arvonta & alekoodi Konstikas.fi:n kanssa. Kannattaa pysyä kuulolla!

Kuva Pixabaystä.