|| Kaupallinen yhteistyö Qridi Oy ||

Arviointijunamatkamme alkoi syyskuussa ja nyt kun tätä kirjoitan, on huhtikuu. Lähes kokonainen lukuvuosi on tehty yhteistä matkaa Arviointijunan kanssa. On siis hyvä aika tehdä vähän yhteenvetoa. Mitä olemme tehneet? Mikä on mennyt hyvin? Mitä tekisin toisin? Ja miten matka kohti päätepysäkkiä, kevättodistusta, on edennyt?

Näin kaikki alkoi

Kuten Arvioinnista -sarjan ensimmäisessä osassa kerroin, olen pohtinut arviointia kauan – kukapa opettaja ei olisi. Hyvä arviointi on niin paljon enemmän kuin se kevätjuhlassa käteen saatu todistus. Opetussuunnitelmakin edellyttää arvioinnilta paljon. Mutta miten arviointi hoidetaan käytännössä hyvin ja tehdään siitä lapselle oikeasti hyödyllinen asia? Eipä ole ollenkaan yksinkertainen asia ratkaistavaksi.

Arviointijunasta olin kuullut jo silloin, kun se ei ollut vielä Qridin siipien suojassa. Toimintatapa painui mieleen kiinnostavana vaihtoehtona, mutta jäi tuolloin ottamatta tarkemmin selvää asiasta. Kiinnostus heräsi uudelleen kuultuani, että Arviointijunasta tulee yksi Qridin työkaluista. Tämän uutisen lukemisesta alkoi tapahtumakulku, josta paluuta entiseen ei taida olla! Eikä paluuta entiseen toivottavasti tarvitse edes miettiä. Olen onnellisessa asemassa: paitsi että olen tämän lukuvuoden saanut tehdä yhteistyötä Qridin kanssa, on jatkossa meidän kuntamme kaikille opettajille tulossa Qridin palvelut käyttöön. Tästä olen erittäin tyytyväinen.

Ratkaisu moneen asiaan

Arviointijuna on Qridin työkaluista se, jota Alkuluokassa käytetään eniten. Tietenkin, onhan se juuri pienille oppilaille suunniteltu arviointia mukavalla ja selkeällä tavalla visualisoiva työkalu. Mutta Arviointijunan lisäksi olen löytänyt monia muitakin juttuja, jotka parantavat ja yhtenäistävät arviointia sekä tekevät oman työni helpommaksi.

Tykkään todella paljon siitä, että lähes kaikki arviointi on samassa paikassa ja samojen tunnusten takana. Tämä tilanne vielä parani, kun sain Qridin ja Wilman yhteiset tunnukset käyttöön. Wilma Links – miksei kukaan keksinyt sitä jo kauan sitten!? Opettajan taivaaksi kutsuin tätä, kun ensimmäisen kerran klikkailin itseni palvelusta toiseen.

 

Millainen matka on ollut?

Aiemmista postauksista selviää, miten otimme Arviointijunan käyttöön ja mitä muita Qridin työkaluja olemme käyttäneet. Arviointikeskustelut olivat yksi ”huippuhetki” matkassamme. Arviointikeskustelu on iso ja näkyvä osa arvioinnista, ja siksi siitä on oma teksti. Nyt en toista näitä, vaan kokosin vinkkilistan itselleni, mitä on hyvä muistaa jatkossa. Toivottavasti tästä on hyötyä myös sinulle! Aiempien postausten esittelyt ja linkit niihin löydät tästä.

Niinhän se on, että virheistä oppii ja moka on lahja. Onneksi vuoden mittaan tuli tehtyä virheitä! Juuri ne asiat mitkä menevät pieleen, tulee mietittyä ja analysoitua perusteellisesti. Ja jatkossahan kohdat joissa teki virheitä, muotoutuvat suorastaan timanttiseksi toiminnaksi!

Vinkit seuraavalle Arviointijunamatkalle

1. Etene rauhallisesti

Tiesin mielestäni aika paljon Arviointijunasta ja muistakin Qridin työkaluista jo valmiiksi. Olin lukenut monet kerrat Qridin netistä löytyvän materiaalin (joka muuten on todella laaja ja monipuolinen, suosittelen!) ja katsonut Ninni-open erinomaiset Instagram-videot. Ja olinhan jo vuosia sitten pintapuolisesti tutustunut Arviointijunan ideaan. Edelleen olen sitä mieltä, että tiesin paljon. Mutta aina on silti ihan eri asia tehdä joku asia käytännössä. Minulla oli syksyllä kova kiire testata vähän kaikkea.

Ehdottomasti muistutan itseäni ensi syksynä, että täytyy edetä rauhallisesti. Ihan niin kuin kaikki muutkin työtavat ja käytänteet, myös tämä otetaan lasten kanssa rauhallisesti haltuun. Pala kerrallaan. Teknisesti käyttö on helppoa. Toki haaste on se, että kun toimintoja on paljon, kestää jonkin aikaa että oppii muistamaan, mitä edes on etsimässä ja mitä haluaa tehdä. Jos jossain kohdassa tuli pulmaa, Qridin porukka on ystävällistä ja avuliasta – apua löytyy!

2. Tee arviointi näkyväksi luokassa

Tämän keksin vahingossa, mutta aion ehdottomasti jatkaa. Meillä on luokassa seinällä Arviointijunan kuva (löytyy Qridin sivuilta tulostettavaksi). Siinä me kaikki matkaamme eteenpäin omalla oppimisen radallamme, kun laitoimme valokuvamme vaunuihin. Minä pääsin lasten ehdotuksesta veturinkuljettajaksi! Vaunuihin olemme myös liimanneet vahvuuksien ja taitojen mukaan papukaijamerkkejä. Nekin löytyvät Qridin sivuilta, ja ovat kivoja ja monikäyttöisiä.

Meillä on luokassa myös puinen kirpparilta löytynyt palapelijuna. Tähän laitan aina muutamia päiviä ennen arvioinnin tai tehtävän toteuttamista kuvatunnukset. Näin lapset tietävät, millaista arviointia on lähiaikoina tulossa. Ehkä joku miettii asiaa jo etukäteen, mutta ainakin toiminnan ennakointi on monille hyödyllistä.

Tällaiset pienet, konkreettiset asiat ovat pienten lasten kanssa toimivia. Digi on hyvä juttu, mutta on päästävä myös hypistelemään asioita. Siksi katselemme seinällä olevaa junaa ja rakentelemme junapalapeliä. Arviointi linkittyy ruudulta meidän omaan luokkaan. Ja koko maailmaan! On hyvä keskustella lasten kanssa, miksi arvioidaan. Yleensä se tehdään hyvin, mikä ymmärretään tärkeäksi. Ja arviointi on tärkeää, jotta oppiminen etenee hyvin kohti tavoitteita.

3. Arvioi usein mutta vähän

Tässä en oikeastaan tehnyt virhettä, mutta huomasin nopeasti että näin kannattaa toimia. Me teemme yleensä ihan muutaman arvioitavan asian tai yhden tehtävän kerrallaan. Niin, että yleensä kukaan ei ehdi väsyä ja asioita jaksetaan oikeasti miettiä.

Koska lapset kirjautuvat tableteillaan QR-koodin kanssa näppärästi ja nopeasti tililleen, ei homman aloittamiseen mene aikaa. Siksi voimme toteuttaa arviointihetkiä usein. Näin säilyy myös sopivan rento ja mukava tunnelma. Arviointi on tärkeää, mutta ei sen tarvitse olla raskasta.

4. Koukuta vanhemmat arviointiin

Pienten lasten kohdalla vanhemmat ovat luonnollisesti tärkeä osa arviointiprosessia, vaikka tietenkin tärkein osa aina on oppija itse. Vanhempien on tärkeä tietää, missä lapsi oppimisessaan on menossa voidakseen tukea ja kannustaa. Tärkeää tämä on isommillekin oppijoille. Se, että joku on kiinnostunut juuri minun osaamisestani, vahvuuksistani, hankaluuksistani. Se tekee minut näkyväksi ja auttaa eteenpäin.

Aloitin vanhempien koukuttamisen kädentaitojen päiväkirjalla. Oli helppo kuvata lasten kanssa jokin askartelu ja vinkata, että muistakaapa kotona esitellä tämä. Aika pian alkoi tulla kommentteja lapsilta, miten oli jopa koko perhe yhdessä ihastellut askartelua kotona, joka fyysisesti vielä oli luokan seinällä.

Arviointikeskusteluun liittyvät vanhempien kysymykset laitoin Qridiin. Moni vanhempi tykkäsi siitä, ettei ollut paperilomakkeita hävitettäväksi. Minullekin tämä oli kätevä, sillä vastaukset löytyivät kätevästi sähköisesti, samasta paikasta. Eipä ollut minullakaan hävitettävää!

Arviointitiedon laittaminen usein palvelee myös vanhempien kiinnostuksen ylläpitämistä: kun Qridi-tilille tulee säännöllisesti uutta tietoa, jaksavat vanhemmat käydä siellä sitä katsomassa. Yritän siis opettaa vanhemmillekin hyvän Qridi-rutiinin 🙂 Toki vanhemmilla on erilaisia tilanteita, eikä aina aika ja mielenkiinto riitä jatkuvaan lapsen koulunkäynnin seuraamiseen tällä tavalla. Mutta ainakin heillä ketkä haluavat ja jaksavat, on siihen mahdollisuus.

5. Opettele itse hyvät rutiinit ja säästä aikaasi

Kaiken uuden oppiminen vie energiaa, niin myös Qridin työkalujen käyttöönotto. Mutta kun käytön on opetellut, olen sitä mieltä että tämä on minulle suuri helpotus. Ensi vuonna aion vielä täsmentää sitä, millaisia asioita mihinkin aikaan vuodesta arvioin ja lasten kanssa teen. En pikkutarkasti, mutta päälinjat huomioiden.

Kun arviointikäytänteissä hyvä pohjatyö on valmis, on arki helpompaa ja sujuvampaa. Ennen kaikkea energiaani säästyy kun ei tarvitse esimerkiksi ennen arviointikeskustelua tai lukuvuosiarviointia panikoida, että mistä taas löydänkään kaiken tiedon ja olenkohan tehnyt riittävästi testejä ja muistiinpanoja.

6. Pidä oppilasryhmät erillään

Tämä viimeinen muistilistani ohje ei koske kovinkaan monia. Itse yhdysluokan opettajana ajattelin, että haluan tehdä Alkuluokasta yhden kokonaisuuden. Virhe! On monia asioita, joita käsittelemme arvioinnissakin yhdessä, esimerkiksi oppimisen ja työskentelyn taidot ovat sellainen. Mutta olisi ollut kuitenkin järkevää tehdä kaikista ikäluokista omat ryhmänsä.

Ryhmiä pystyy käsittelemään osaryhminä tai jonkun kohdan vain yksinkertaisesti jättää tietyn lapsen kohdalla tekemättä. Mutta helpompaa ja selkeämpää on, kun ikäluokat ovat erillään. Niin aion tehdä ensi syksynä.

Summa summarum. Suurin virheeni oli tavallaan olla liian innostunut. Ja sellaisen virheen teen oikeastaan ihan mielelläni 🙂

Lukuvuosiarviointi – Arviointijunamatkan päätepysäkki

Kevättodistusten kirjoittaminen on vasta edessä. Joka vuosi arviointi on jännittävää. Siitäkin huolimatta, että melkoisen moneen todistukseen olen jo nimeni kirjoittanut. Sen tiedän, että mitä paremmin tunnen lapset ja heidän osaamisensa, sitä vähemmän stressaavaa todistuksen täyttäminen on. Arviointijunan myötä olen tehnyt hyvän pohjatyön.

Kun arviointia on toteuttanut ja dokumentoinut koko kouluvuoden ajan, ei todistuksen tekeminen niin työläs olekaan. Ihan varmasti tulee niitä tilanteita, että tekisi mieli antaa puolikas numero tai laittaa rasti kahden ruudun väliin. Sitä ongelmaa tuskin mikään työkalu poistaa. Mutta näissäkin pohdinnoissa on apuna materiaali, jota vuoden mittaan on tallennettu.

Mitattavista asioista saa näytölle diagrammin. Visuaalisesti selkeästi esitetty tieto on nopeampaa ottaa haltuun. Pienillä oppilailla pisteytettyjä testejä ja kokeita on vielä vähän. Sen sijaan olen kirjoittanut Arviointijunaan kommentteja, lapsi on äänittänyt lukemistaan tai saan kätevästi näkyviin miten jotain taitoa itsearvioinnissa on arvioitu vuoden mittaan. Kaikki tällainen tieto on muutamien klikkailujen päässä.

Kun siis haluan pohtia niiden kahden ruudun tai numeron välillä, saan ainakin helposti taustatietoa pohdinnoilleni. Ehkä parasta ja tärkeintä hyvässä arvioinnissa opettajan näkökulmasta on hyvä oppilaantuntemus. Ja siihen jatkuvalla ja usein toistuvalla arvioinnilla päästään. Arviointijunan ja muiden Qridin työkalujen ansio on se, että arviointia on tehty usein ja paljon lukuvuoden aikana. Oppilaantuntemus ei siis ole vain mutu-tuntumaa, vaan siihen löytyy dokumentoitua tietoa. Sen olen oppinut, että oma muisti ei valitettavasti aina ole luotettava!

Lasten kanssa on erilaisia arviointeja tehty ja niistä keskusteltu aivan varmasti edellisiä vuosia useammin. Siksi ajattelen, että todistus on lapsille todennäköisesti aiempaa merkityksellisempi. Tässä isompien oppilaiden asema on erilainen, heillähän on jo kokemusta lukuvuosiarvioinneista. Pienten kanssa merkitys pitää rakentaa.

Nyt luulisin, että todistus ei ole vain pala paperia. Tai ainakin toivon, että todistusta osataan odottaa tärkeänä asiana. Tietenkin myös aiempina vuosina on juteltu todistuksesta ja arvioinnista. Mutta nyt sitä on tehty säännöllisesti ja enemmän, pitkin kouluvuotta. On siis ollut aikaa muodostaa mielipide ja tehdä asia tärkeäksi itselleen. Vanhemmillekaan todistuksessa ei pitäisi olla yllätyksiä, kun vuoden mittaan on ollut mahdollista seurata oppimista usein. Ainakin sen sisällön ymmärtäminen pitäisi olla helpompaa.

 

Kouluvuoden viimeisiä arviointitunnelmia päivitän Instagramissa, tervetuloa matkalle mukaan myös Instagramin puolelle!

Matka siis vielä jatkuu. Nyt jo tiedän, että se on ollut varsin opettavainen. Oikeastaan kevättodistus ei ole päätepysäkki, vaan risteysasema. Matka jatkuu taas syksyllä!

Qridin sivuille pääset TÄSTÄ.