Sanomalehtiviikko on tänä vuonna Uutisten viikko. Ensimmäisen kerran Sanomalehtiviikkoa vietettiin 1995, joten pitkä perinne tällä teemaviikolla on. Alkuluokassa vietetään Uutisten viikkoa. Ehkä ohjelma muotoutuu tulevina vuosina toisenlaiseksi, mutta sanomalehdet ovat vielä tänä vuonna pääosassa. Hiukan puhumme muistakin tavoista saada tietoa uutisista ja katsomme HS:n Lasten uutisia.

 

Sanomalehti on hyvä materiaali pienille oppilaille, koska se on konkreettinen ja sitä pääsee kirjaimellisesti ”käsittelemään”. Monelle nykylapselle sanomalehti on vieras. Perheen aikuiset lukevat lehtiä laitteiden sovelluksilla, eikä kodissa välttämättä näy lehtiä. Aikuinen pystyy uutisensa lukemaan kännykällä, mutta lapselta lehtiuutisten maailma menee ohi. Alkuopetusikäiset saattavat kertoa, että ”äiti kattoo puhelimelta Hesaria” tai ”isi näytti Iltalehden sivuilta Trumpin kuvan”. Paperilehden hyöty on se, että lapsi törmää lehteen arjessaan, lehti on näkyvä asia. Opetuksessa paperilehti on helppokäyttöinen, kun lehdestä voi konkreettisesti esimerkiksi etsiä ja leikata asioita. Verkkolehdestä ei voi askarrella 🙂

 

Verkkolehdet ovat tietenkin käteviä, mutta pienten lasten opetuksessa en juuri osaa niitä käyttää. Uutisten viikon opetuksessa lähdemme tutustumaan sanomalehtiin hyvin konkreettisesti. Tavoite on, että sanomalehti tulee tutuksi. Tutustumme siihen, millaisia lehtiä on olemassa ja millaista sisältöä niistä löytyy. Tärkeää on lehden tutkiminen monella tavalla. Ei eskarilaisen ole tarkoituskaan tietää ja ymmärtää kaikkea sanomalehdestä, mutta pienin askelin otetaan haltuun mediaa.

 

Joka vuosi myös askartelemme sanomalehtipaperista ja käytämme sitä materiaalina kuvataiteen töissä. Pinterest on pullollaan hauskoja sanomalehti-ideoita! Tänä vuonna open luovuus haastetaan. Luokkaamme on tulossa toimittaja vieraaksi Uutisten viikolla, mutta koronarajoitusten vuoksi hän ei voi tulla vieraaksi luokkaan sisälle. Tänä lukuvuonna kaikki arjesta poikkeava on todella tervetullutta, koska rajoitusten vuoksi arkielämä on hyvin säädeltyä. En siis mitenkään voinut kieltää toimittajan vierailua, vaan toivotin tervetulleeksi katsomaan sanomalehtiopetusta koulun pihalla. Saattoi toimittaja vähän hämmästyä kutsua ulos! Todennäköisesti rakentelemme jotain sanomalehdestä. Toivottavasti sanomalehtimuste ei leviä pahasti pakkaslumessa…

 

 

Miksi vietämme Uutisten viikkoa?

 

Joka vuosi tutustumme siihen, millaisia käytössämme olevat lehdet ovat. Tuttuus on tärkeää pienten kanssa. On erittäin iso motivointitekijä, kun lehdestä löytyy jotain tuttua ja omaa arkea koskettavaa. Siksi käytän opetuksessa maakuntalehteä ja paikallislehteä. Yleensä Sanomalehtiviikko on huomioitu mediassa kivasti, ja lehdistä löytyy hyvin tuttuja, lapsia kiinnostavia aiheita. Aina on mahtavaa, jos oma koulu on päässyt lehteen!

 

Lehdistä tutkitaan, millaista sisältöä niistä löytyy. Uutisia kotimaasta ja ulkomailta, mielipidekirjoituksia, urheilu-uutisia, sarjakuvia, mainoksia. Vuosi vuodelta ymmärrys lisääntyy. Alkuopetuksessa esimerkiksi mainosten erottaminen muusta sisällöstä ja niiden tarkoituksen ymmärtäminen voi olla lapselle ihan uutta asiaa. 

 

Alkuopetusikäiselle keskeinen asia sanomalehti- ja mediaopetuksessa on asenne. Media voi tarjota juuri minulle kiinnostavaa ja tärkeää sisältöä, ja on hyödyllinen taito osata etsiä omakohtaisesti tärkeää tietoa ja sisältöä. 

 

Mitä teemme Uutisten viikolla?

 

* Aluksi juttelemme lehden perusasioista:

 “Mikä tekee sanomalehdestä sanomalehden?” 
Mikä on lehden nimi, miten usein se ilmestyy, kuinka paljon se maksaa?
Millaisia asioita lehdessä on? Miten löydät nämä asiat?

 

* Harjoitellaan sisällön luokittelua: mikä on mainos, uutinen, ilmoitus jne. Tällaisia harjoituksia tehdään keskustellen, parietsintänä tai vaikkapa leikataan uutisia tai niiden otsikoita ja liimataan niitä vihkoon/julisteeseen. Tällaisten harjoitusten oheistuotteena tulee hyvä määrä lukemista ihan huomaamatta.

 

* Kiva tehtävä pienten kanssa on oman nimen kirjainten etsiminen ja liimaaminen mukavan väriselle paperille. Tässä tulee huomattua, miten erinäköinen sama kirjain voi olla eri fonteilla. Lukutaidon alkuvaiheessa oleville lapsille tämäkin on huomionarvoinen asia.

 

* Hieman vastaava tehtävä numeroilla on etsiä ja ympyröidä lehdestä lukuja niin pitkälle kuin löytää ja osaa: 1, 2, 3, 4 … Tämä on hauska tehtävä, ja saa usein aikaan monenlaista hoksaamista! Joku keksii, että aika pitkälle pääsee ympyröimällä sivunumerot. Yleensä myös huomataan, että mainoksista löytyy hyvin lukuja.

 

* Kädentaitojen tehtäviä. Tänä vuonna teemme ainakin lumiset talomaisemat sekä rakentelutehtävän ulkona 🙂

 

* Vuosien perinne minulla on herätä Sanomalehtiviikon – nyt siis Uutisten viikon – perjantaina vähän tavallista aikaisemmin. Lukaisen päivän lehden ja teen siitä viikon oppisisältöihin sopivan kokoavan tehtävän. Kysymyksiä ja tehtäviä, esimerkiksi Socrative-sovelluksella tai moniste-vihko -yhdistelmänä. Oma perhe jo tietää, että aamupalapöydässä onkin lehden lisäksi myös ajankohtaiset kysymykset 🙂

 

Uutismedian Liitto tarjoaa sivuillaan materiaalia ja oppituntivinkkejä www.uutismediakasvatus.fi/uutistenviikko.

 

Kuva congerdesign Pixapaystä.