Opettaja on ammattina hauska. Ainakin itselläni on sisäänrakennettuna ajattelutapa, että kaksi kertaa vuodessa tulee enemmän tai vähemmän suunniteltua perusteellisemmin tulevaa ja pohdittua mennyttä. Tämä tapahtuu melkolailla automaattisesti sekä lukuvuoden alussa ja lopussa – elokuussa ja toukokuussa – sekä vuoden vaihtuessa. Nyt on siis vuosi-inventaarion aika.
Vuosi 2022 yllätti. Se yllätti yleismaailmallisesti, olkoon siitä esimerkkinä Ukraina. Kai olen optimisti tai sinisilmäinen, mutta en olisi uskonut. Ainakaan en olisi halunnut uskoa. Vielä silloin helmikuun 24. päivänäkin halusi ajatella, että on ymmärtänyt jotain uutisvirrasta pahasti väärin.
Vuosi 2022 yllätti yksityiselämässä, olkoon siitä esimerkki sairastaminen. En ole ikinä, ainakaan aikuisena mutta tuskin lapsenakaan, sairastanut niin paljon kuin tänä syksynä. Kun edellinen flunssa alkaa olla suurin piirtein voitettu, jo vaanii seuraava nurkan takana. Nenäliinapaketit ja buranapurkit ovat jo lähes pysyvästi esillä. Mitä niitä turhaan kaappiin siirtämään, eiköhän niitä kohta taas tarvita.
Mutta vuosi 2022 yllätti myös blogissa ja Alkuluokan Aakkosten opesomessa. Reilun kahden vuoden aikana Alkuluokan Aakkosista on tullut tärkeä osa minua. Ja sitä analysoin nyt.
Aluksi: Blogi muistiinpanotekniikkana
Kaikki alkoi siitä, että halusin kovasti laittaa erilaisia koulussa tekemiäni asioita muistiin. Pelkäsin, että moni asia unohtuu. Tai oikeastaan tiesin, että niin todellakin käy. Koulussa asioita tapahtuu niin valtavasti ja mielessä on jatkuvasti liian paljon muistettavaa. Kun joku projekti valmistuu tai ryhmä siirtyy seuraavalle luokka-asteelle, on edessä odottamassa jo seuraava. Tyhjiötä ei ehdi syntyä, kun asioita on jatkuvasti jonossa. Pelkäsin, että hyvätkin asiat unohtuvat, kun jatkuvasti tulee uutta tilalle.
En tietenkään pysty kaikkea dokumentoimaan blogiin, mutta aina jotain. Ja kyllä tämä tavoite on toteutunut ainakin joskus. Olen myös itse käyttänyt näitä blogiin tallennettuja juttuja. Useinkin olen lueskellut vanhaa tekstiäni, palauttanut mieleeni miten joku asia meni. Ja miettinyt, miten idean voisi hyödyntää tässä hetkessä. Näillä ajatuksilla selaan joskus myös Instagram-julkaisujani. Sieltäkin löydän uusia ajatuksia! Alkuluokan Aakkoset toimii siis juuri niin, mitä aluksi ajattelinkin.
Sitten: Yhdessä
Mutta Alkuluokan Aakkoset on nykyisin myös niin paljon enemmän. En osaa sanoa milloin tämä tapahtui, mutta koko opetusalan somemaailma on tullut tärkeäksi osaksi elämääni. Oliko sattumaa vai ei, mutta samaan aikaanhan tuo sattui korona-ajan kanssa. Kun muuten piti eristäytyä, toi some ammatillista yhteisöä lähemmäksi. Todella suuri osa ammatillisesta keskustelusta tapahtuu nykyisin somessa.
Pidän mahtavana asiana sitä, että maantieteelliset etäisyydet eivät ole este, vaan saan hienoja ajatuksia, arvokasta vertaistukea ja vuorovaikutuksellista keskustelua somen kautta. Jos alkusyy minulle oli omasta lokerosta lähtevä, jopa itsekeskeinen muistiinpanotarve, niin nyt maailma on avautunut ja avartunut. Suunta on vastaanottava.
Ehkä Alkuluokan Aakkoset on jonkinlainen opetusmaailman suodatin? Seuraan, havainnon, keskustelen, ideoin. Ja aina jokin pieni murunen jossain muodossa siirtyy Alkuluokkaan ja sitä kautta tiivistyy johonkin Alkuluokan Aakkosten sisältöön. Mutta suunta todellakin on vastaanottava.
Isot kokonaisuudet
Vuosi 2022 oli isojen kokonaisuuksien aikaa blogiteksteissä. Lukeminen ja kirjoittaminen sekä arviointi olivat aiheet, jotka saivat omat laajat sarjat tekstejä. Arviontisarja on vielä alkuvaiheessa, ja tulee saamaan jatkoa. Näille molemmille sarjoille on yhteistä, että ne eivät olisi syntyneet ilman keskustelua teidän lukijoiden kanssa. Kiitos! Eli niissä toteutuu juuri tuo edellinen teema, yhdessä. Tuskin olisin viitsinyt lähteä kirjoittamaan niitä ilman kysymyksiä, kommentteja ja keskusteluja. Ja kun tulee luvanneeksi, silloin on hyvä motivaatio kirjoittaa 🙂
Molemmat postaussarjat vaativat paljon pureskelua. Ne ovat aiheena opettajan arkipäivää, mutta ei ole ihan pieni juttu kirjoittaa ajatuksiaan tiivistetysti paperille. Tai ruudulle. Olen valtavan kiitollinen, että kirjoitin ja kirjoitan. Kun muotoilee asian tekstiksi, on pakko jäsennellä se itselleen hyvin. Tässä näkyy blogin aloitusteema: muistiinpanotekniikka. Voi kuulostaa itsekeskeiseltä, mutta sain kirjoittaessa monia hyviä ahaa-elämyksiä. Tiedän, että seuraavaa lukuvuotta suunnitellessa luen omat tekstini lukemisesta ja kirjoittamisesta. Ja taas hion jonkun kohdan Alkuluokan toimintatavoissa sujuvammaksi.
Arviointisarja on vaikuttanut jo tähänkin kouluvuoteen ihan konkreettisesti. Tämä kuulostaa ehkä kovin kevyeltä, mutta yksi iso muutos omassa arviointiajattelussani on, että arviointihan voi olla hauskaa! Oikeastaan outoa, että en ole tätä osannut ajatella aiemmin. Olenhan niin monessa muussa kohdassa todennut, että tekemisen pitää olla myös kivaa, että sitä jaksaa toistaa riittävästi ja taito oikeasti kehittyy. Miksi ihmeessä en sitten ole ajatellut, että arviointi voisi olla kivaa? Ei tarvitse olla niin vakavaa, että asia on hyvä.
Juhlakuu
Juhlakuu oli hauska juttu! Alkuluokan Aakkoset vietti Juhlakuuta, kun Instagramissa mukaan tuli 1000. seuraaja. Juhlakuu korosti taas yhdessä-teemaa. Olin liikuttunut, kun mietin, että jossain on 1000 erilaista, todellista ihmistä. Joista jokainen on jollain tavalla mukana Alkuluokan Aakkosten menossa. Tuhat on tosi monta, kiitollinen ja vaikuttunut olin. Tuhannesti kiitos!
Mukana oli myös ihania yhteistyökumppaneita, sillä eihän juhliminen yksin onnistu. Yhdessä kaikki on niin paljon enemmän, sen olen ymmärtänyt. Kiitos Konstikas.fi & Vierulan tila, että olitte mukana juhlimassa!
Yhteistyöt
Kaupallisissa yhteistöissäkin on muodostunut Alkuluokan Aakkosten tyyli, tietenkin. Yhteistyökumppanit ovat sellaisia – tai oikeastaan heidän tuotteensa ovat sellaisia – että ilman Alkuluokka ei olisi sellainen kuin se on. Tuotteet ovat osa arkipäiväämme ja ne tuovat jotain sellaista toimintaan, jota pidän juuri ominaisena meidän luokalle.
On asioita, joita olen osannut syystä tai toisesta itse aktiivisesti etsiä. Mutta on myös todella monia juttuja, jotka tuntuvat tulleen eteeni ihan sattumalta. Näitä jaksan ihmetellä! Miten jostain asiasta, jota en tiennyt edes olevan olemassa, on tullut olennainen osa kouluarkea?
Turha edes sanoa, että yhteistyöt on tarkasti valikoitu. Mutta tämä on tärkeä sanoa: Kiitos! Olen todella kiitollinen yhteistyökumppaneille. Tämäkin on asia, jota en osannut edes haaveilla. Miten hienoja juttuja ja uusia ajatuksia yhteistyökumppanit ovat tuoneetkaan juuri minun koulumaailmaani! Kiitos!
Ikioma Nimilappu Oy
Konstikas.fi
Lasten Keskus
Opettajan Tietopalvelu
Qridi Oy
Tiinan toiminnalliset
Toiminnallisen oppimisen verkkokoulu
Vierulan tila
Vuoden 2022 yhteistyökumppanit
Vuosi 2023?
Jännityksellä odotan ensi vuotta. Kyllä se vuosi 2023 myös jollain tavalla onnistunee yllättämään!
Kiitos tästä vuodesta & Onnellista Vuotta 2023!
Kuvat Igor & Alexa Pixabaystä.