Yksi parhaimpia spesiaalipäiviä Alkuluokan Aakkosten tyyliin on Koulumessut. Tämä tapahtuma kehitettiin juuri alkuluokkatoimintaan sopivaksi ja sen yhteydessä toteutettiin monta opetussuunnitelman kohtaa. Tänä keväänä tuskin missään voidaan tällaista toteuttaa, mutta kirjoittelenpa aiheesta silti. Idea saa jäädä hautumaan. Ehkäpä joku jossain joskus muokkaa Koulumessut omaan kouluunsa sopivaksi kokonaisuudeksi.

Mitä?

Koulumessujen pääidea oli uusien oppilaiden kanssa tutustuminen ja heidän valmistautumisensa tulevaan syksyyn. Tutustumiseen kannattaa mielestäni käyttää aikaa ja edetä pienin askelin. Koulumessut ovat yksi vaihe tutustumispolulla.

Koulumessujen järjestäjinä toimivat nykyiset eka- ja tokaluokkalaiset. He esittelevät Alkuluokan toimintaa tuleville ekaluokkalaisille ja tuleville eskareille perheineen. Messut pidetään illalla ja vieraiksi kutsutaan alkuluokkalaisten perheet sekä tulevien uusien oppilaiden perheet. Alkuluokan omat eskarit ovat siis myös mukana vieraina.

Yleensä messut ovat olleet avoinna klo 18-20. Koululaiset tulevat tekemään valmisteluja vähän aikaisemmin, ennen kuin messuovet aukaistaan. Koululaisille tämä on ollut iltakoulu ja seuraava päivä on ollut vapaapäivä. Eskaritoimintaa ei myöskään seuraavana päivänä ole, mutta toki hoitopäivä järjestetään sitä tarvitseville.

Miten?

Koululaiset jakautuvat työryhmiin, jotka valmistelevat erilaisia messuosastoja ja huolehtivat näiden messuosastojen toiminnasta koulumessuiltana. Tässä on valtavan hieno mahdollisuus monenlaiseen oppimiseen! Miten työt jaetaan, kuinka suunnitteluvaiheessa päätetään toteutettavat ideat, mitä kaikkia taitoja tarvitaankaan messujen toteuttamiseen. Paljon tulee eteen pulmatilanteita. Aivan mahtavia oppimistilanteita ovat juuri vaikeudet; miten niistä selvitään ja millaisia ratkaisuja keksitään.  Vastuutehtävästä huolehtiminen jo pelkästään on iso kokemus.

Messuosastojen aiheena joka vuosi on koulun toiminnan esittely. Mitä koulussa ja eskarissa tehdään kiinnostaa kaikkia tulevia eskarilaisia ja koululaisia. Koulutarvikkeet on myös ehdoton esittelyn kohde. Koulusta saatavat koulutarvikkeet ovat kiinnostavia, aivan erityisesti oppikirjat. Kakkosluokkalaisia varten esittelyyn otetaan myös kolmannen luokan kirjat, pieni kurkistus ylempien luokkien koulunkäyntiin.

Tärkeä osa koulutarvikkeita ovat myös lasten henkilökohtaiset tarvikkeet. Kukapa osaisi antaa parempia vinkkejä tulevalle koululaiselle reppuostoksille kuin tämän hetken ekaluokkalainen 🙂 Koulutarvikeosaston paras anti vanhemmille on yleensä ollut hankintalista: mitä eskarilainen tai mitä koululainen tarvitsee.

Todellista messutunnelmaa olemme saaneet pyytämällä koulun ulkopuolisia yhteistyökumppaneita mukaan. Joskus mukana on ollut kirjaston henkilökuntaa, joskus 4H-kerhon, urheiluseuran tai partion toimijoita tai vaikkapa terveydenhoitajan tietoisku.

Vuosittain messuohjelma vaihtelee, tietenkin. Vakioaiheiden lisäksi on ollut milloin mitäkin. Joskus on jokin ajankohtainen asia, josta on kiva laittaa messuosasto pystyyn. Esimerkiksi uusi opetussuunnitelma tai uudet mallikirjaimet ovat päässeet messuille esittelyyn. Tietenkin huomioidaan oppilasmäärä. Kaikille eka- ja tokaluokkalaisille järjestyy ihan varmasti työtehtävä messuilla. Koulumessujen perusrunko on sama, mutta sisältöä voi muokata rajattomasti.

Vanhemmille on järjestetty varttitunnin tietoiskuja, joista he ovat voineet valita itselleen ajankohtaiset aiheet. Tietoiskujen aiheita ovat olleet esimerkiksi Lapseni aloittaa eskarin, Lapseni aloittaa ekaluokan, Lapseni menee kolmannelle luokalle, Aamu- ja iltapäivätoiminta. Sekä kaiken kattava Kysy Kirsiltä 🙂

Alkuluokan aikuiset ovat messuilla keskeisessä asemassa vastaamassa kysymyksiin ja kertomassa toiminnasta. Olen pitänyt tällaisen messutoiminnan paljon mielekkäämpänä, tehokkaampana ja monipuolisempana kuin vaikkapa vanhempainillat koulutulokkaiden vanhemmille. 

Miksi?

Arvokkainta yhteistyötä perheiden kanssa ovat henkilökunnan keskustelut messuillan mittaan. Lukuisia kertoja olemme onnistuneet rauhoittamaan jännittyneitä vanhempia, jotka ovat lähettämässä koulutielle ensimmäistä lastaan. Tai vanhemmilla on mahdollisuus kertoa lapsestaan jotain, mitä he haluavat meidän tietävän jo nyt. Tutustuminen puolin ja toisin auttaa hyvässä yhteistyön toteuttamisessa jatkossa. Meille Alkuluokan aikuisille ilta on erinomainen tilaisuus tutustua perheisiin ja nähdä tulevat lapset vähän erilaisessa tilanteessa  vanhempiensa kanssa. Leppoisa tunnelma on yleensä hyvä ympäristö yhteistyölle.

Tuleville alkuluokkalaisille on ollut mukava tilaisuus päästä katselemaan eskarin ja koulun touhuja. Koulutehtävien kokeileminen, pelin pelaaminen tai iltapäiväkerhon leluilla leikkiminen ovat yleensä juuri sellaisia asioita, jotka antavat lapselle positiivisia mielikuvia. Lapsille on myös tärkeää tavata ryhmän aikuisia. Kun mielessä on edes jonkun eskarin tai koulun aikuisen kasvot, on syksyn odottamisessa yksi jännitettävä asia vähemmän.

Koulumessuissa on kaksi tärkeää puolta. Toisaalta kivalla tavalla tuodaan uusille tulokkaille koulua läheisemmäksi. He saavat perheidensä kanssa kierrellä koulun tiloissa, kysellä ja katsella. Eskarilaiset ovat heille jo tutussa paikassa, mutta yllätyn usein miten heillekin siirtyminen koululaiseksi on iso askel.

Toinen Koulumessujen tärkeä puoli on koululaisten iso yhteinen projekti. Tarvitaan paljon suunnittelemista ja monenlaista tekemistä, että messuosastot valmistuvat. Toiminnassa pääsee harjoittelemaan tutussa ympäristössä erilaisia sosiaalisia taitoja ja ottamaan vastuuta. Työryhmät esimerkiksi sopivat työvuorot milloin he ovat omalla osastollaan ”töissä”, milloin taas kiertelevät muita osastoja. 

Koulumessuihin liittyy paljon tekemistä ja valmistelua, jännitystä ja kuhinaa, aina jokin viime hetken paniikin aihe. Huisketta ja hulinaa oleva ilta, kiirettä ja juoksemista, paljon keskusteluja ja kohtaamisia. Ja aina lopuksi: erittäin tyytyväisiä messujärjestäjiä!

 

Kuva vgrenon Pixapaystä.