Ensimmäinen kirjavinkkitekstini alkoi sanoilla ”Matikkanälkä on nerokas kirja.” No, ihan samoin voisin aloittaa nytkin. Nerokkaita ovat nämäkin kirjat.

 

Marika Toivolan, Pekka Peuran ja Markus Humalojan Käänteinen oppiminen julkaistiin 2017, Marika Toivolan Käänteinen arviointi viime vuonna. Kirjoittajat työskentelevät isompien oppijoiden parissa, ja olenkin törmännyt usein ajattelutapaan, että käänteinen oppiminen ei sovi alkuopetukseen. Kyllä sopii!

 

Kirjan esimerkit ovat ylimmiltä alakoulun luokilta, yläkoulusta ja lukiosta. Vaatii omaa ajattelua pohtia, miten asioita voisi tehdä pienten oppijoiden kanssa. Mutta käänteisen oppimisen oppimiskulttuuri sopii mielestäni oikein hyvin myös Alkuluokkaan. Ensisijaisesti kyse on ajattelutavasta. Tietenkin kokonaisuudet ovat pieniä pikkuoppilaiden kanssa, eikä oppiminen ole niin omatoimista ja itseohjautuvaa kuin isommilla. Tärkeintä onkin ajattelutapa!

 

Tuskin olin kuullutkaan termiä käänteinen oppiminen, kun aloin luokassani tehdä matematiikkaa jokaisen lapsen omassa tahdissa sekä valikoiden yhteisinä jaksoina. Kun luin kirjan, olin todella innoissani. Kirjasta löytyi vastauksia juuri niihin asioihin, joihin tuskastuminen oli ollut omien ratkaisujeni takana. 

  

Molemmat kirjat on kirjoitettu lukijaystävällisesti. Kirjoissa kerrotaan paljon käytännön esimerkkejä, myös sellaisista tilanteista kun asiat eivät onnistu. Itse selailen kirjat vähintään kerran vuodessa. Palauttelen mieleen asioita ja pohdin oman luokkani toimintaa. Aina olen keksinyt jotain uutta.

 

Omaa työssäjaksamistani lisäävä bonus löytyy arviointia käsittelevästä kirjasta. Olen kirjoittanut sivun 16 reunaan itselleni muistutuksen: Lue tämä, kun hyväksi tietämääsi asiaa arvostellaan!

Marika Toivola, Pekka Peura & Markus Humaloja:
Käänteinen oppiminen
Edita 2017

Marika Toivola:
Käänteinen arviointi
Edita 2019