|| Kaupallinen yhteistyö Lasten Keskus ||
Tätä kirjaa olen odottanut kovasti! Tunnen Pikin. Lisäksi tiedän miten tärkeä aihe puhelin on lasten keskuudessa. Osasin odottaa, että yhdistelmä on hyvä. Enkä pettynyt!
Olen käyttänyt Piki-materiaalia Alkuluokassa jo useamman vuoden. Piki mielletään usein varhaiskasvatuksen materiaaliksi, mutta ainakin sillä tavalla miten minä sitä käytän, toimii se mainiosti myös alkuopetuksessa.
Piki-materiaaliperhe
Materiaaliin kuuluu kuvakirja, opas aikuisille sekä myöhemmin ilmestyvät Pikin villit kortit -korttipakka. Piki ja villi vekotin on sarjan kolmas osa. Piki-materiaali käsittelee kiusaamisen ehkäisyä ja sosiaalisten taitojen ja kaveritaitojen harjoittelua pienten lasten ryhmissä. Tässä uusimmassa osassa keskiössä on digitaalisen maailman osuus kiusaamisessa. Tätä näkökulmaa ei valmiissa materiaaleissa vielä juurikaan ole tarjolla, siksi tämä Piki-uutuus oli erittäin tervetullut ja odotettu. Piki-sarja on kokonainen toimintamalli pienten lasten sosiaalisten taitojen vahvistamiseen ja harjoitteluun ryhmässä.
Pelkään, että moni koulun puolella työskentelevä sivuuttaa tämän materiaalin vain varhaiskasvatukseen kuuluvana. Turhaan! Minulla on monien materiaalien suhteen oma tapani käyttää niitä, niin myös Pikin. Osittain tämä johtuu yhdysluokasta. On järkevää suunnitella hyvät ja toimivat jutut niin, että ne kulkevat mukana vuodesta toiseen.
Kun ryhmään tulee uusia lapsia, ja osa lähtee pois, ei ole mielestäni järkevää aloittaa kaikkea alusta tai uudistaa koko ryhmän ohjelmaa. Tässä on yhdysluokan timanttisuus! Hyvät jutut kulkevat ”sukupolvelta toiselle”. Tämä konkretisoituu siinä, että minun harvoin tarvitsee käyttää tuttuihin juttuihin aikaa motivointiin.
Motivoinniksi tälläkin kerralla riitti, kun otin uuden Piki-kirjan esiin. Eka- ja tokaluokkalaiset hoitivat motivoinnin puolestani. Pari innostunutta ”Tuohan on Piki!” ja ”Hei, uusi Piki-kirja!” huudahdusta takasi sen, että eskarit kiinnostuivat: mikä Piki? Jollekin Piki oli myös tuttu päiväkodin puolelta. Tästä oli minun helppo jatkaa eteenpäin. En ole ainoa, jonka mielestä Piki on hyvä juttu 🙂
Piki ja villi vekotin
Kaikkea Piki-materiaalia olen käyttänyt niin, että ensin luen koko kuvakirjan ryhmälle. Niin tein tälläkin kertaa. Puhelin aiheena on kiinnostava ja ajankohtainen alkuluokkalaisille. Kirjaa kuunneltiin todella keskittyneesti.
Katri Kirkkopellon kuvat ovat ihanat, tietenkin! Paitsi että ne ovat aivan mielettömän kauniit, niissä on paljon keskustelua herättävää sisältöä. Eniten keskustelua syntyi kuvan kohdalla, jossa puhelinta tuijotteli Pikin oma Iso.
Tällä kohdalla tajusin, että kirjalla oli sanottavaa myös minulle.
Villi juttu!
Aikuisen materiaali on todella kattava. Siinä on 16 viikon ohjelma, jossa käsitellään Piki ja villi vekotin kirja aukeama kerrallaan. Sama idea on myös aiemmissa Piki-kirjoissa.
Itse en etene systemaattisesti viikko kerrallaan. Tosiaan luemme kirjan ensin kokonaan, ja sitten kirja siirtyy luokan jatkuvaan käyttöön. Kun tarina on tuttu koko ryhmälle, valitsen juuri meille sopivat aiheet. Emme siis etene järjestyksessä, ja saatan käyttää vaihtelevasti kaikkien kolmen Piki-kirjan sisältöjä.
Kun otamme jonkun aiheen käsittelyyn, palautamma ensin mieleen kirjan tarinan: mitäs tässä kohdassa tapahtuikaan. Usein luen kohdan kirjasta uudelleen, ja muistelemme yhdessä tapahtumia. Jätän kirjan tästä kohdasta auki luokkaan. Voi hyvinkin olla, että ohi kulkiessa silmät osuvat kirjan kuviin, ja mieleen palautuu jotain yhteisestä tuokiosta. Huomaamatonta kertaamista 🙂
Tällainen käyttö sopii hyvin ainakin eskareille ja koululaisille. Pystymme palaamaan milloin tahansa kirjan tapahtumiin, kun tarina on lapsille tuttu. Ja myös lapset palauttavat tapahtumia mieleen. Kun esimerkiksi jotain tapahtuu ryhmässä, saattaa kuulua sanat: ”Tämähän oli ihan niin kuin siinä kirjassa kun Piki…” Tai kun mietitään ratkaisua johonkin ongelmatilanteeseen: ”Nyt voisi tehdä samalla tavalla kuin Lumi silloin kun…”
Meidän ryhmässämme osalla on oma puhelin ja osalla ei. 5-8 -vuotiaan ikä on juuri sopiva käsitellä aihetta, kun puhelimen käyttämistä opetellaan. Kirja antoi hyviä aineksia keskustelulle. Ei tullut ollenkaan tärkeimmäksi näkökulmaksi se, kenellä on puhelin ja kenellä ei – vaikka tätä olin etukäteen pelännyt. Sen sijaan saimme aikaan hyvän keskustelun siitä, miten puhelin voi olla sekä hyvä juttu että huono juttu. Yhdessä totesimme, että puhelimenkäyttökin on asia, joka täytyy opetella.
Piki-hymiöt
Aikuisen materiaalissa on monistettavia liitteitä. Piki-hymiöt ovat samat kuin sarjan ensimmäisessä aikuisen oppaassa. Ja ne ovat loistavat! Piki-hymiöt ovat meillä ihan jatkuvassa käytössä, ja ilman niitä en oikein voisi enää kuvitella käsitteleväni tunne- ja kaveritaitoja.
Jokainen lapsi tekee meillä omat Piki-kortit. Kortteja teemme sitä mukaan, mitä asioita olemme käsitelleet ja mitä kortteja milloinkin tarvitsemme toimintaan. Niinpä niitä on vähän erilainen valikoima eri lapsilla.
Kortit ovat myös erilaisia. Jos meillä on tarkoitus tehdä esimerkiksi kortti tunteesta surullinen, valitsee lapsi sen hymiön, mikä hänen mielestään kuvaa surullisuutta ja värittää sen väreillä, jotka hänen mielestään ovat surullisia. Näin kortista tulee ”oma”. Juuri sellainen, millaiselta minun mielestäni suru näyttää.
Piki-tunnekuvat ovat ihan parhaat siksi, että niiden ilmeet eivät ole yliselkeät. Vaan ihan oikeasti pitää miettiä, miten ne silmät, suu ja kulmakarvat nyt tässä kuvassa ovatkaan, ja mitähän tunnetta se saattaisi tarkoittaa. Näin se on oikeassakin elämässä. Ei ole aina todellakaan helppo tulkita toisen ihmisen tunteita kasvojen ilmeestä.
Piki-toimintamalli ja tekijät
Olin Educa-messuilla kuuntelemassa Piki-toimintamallin kehittäjiä ja materiaalin tekijöitä. Ei ole mikään yllätys, että hyvän materiaalin takana on rautaisia ammattilaisia. Mutta on se vaan aina mahtavaa, kun pääsee ihan itse tutustumaan taustoihin ja kuuntelemaan, miten tekijät itse ideoivat materiaalin käyttöä. Vaikutuin ja vakuutuin, yhä enemmän.
Katri Kirkkopelto on tehnyt kuvakirjan kuvat ja tarinan. Toimintamateriaalin ovat tehneet Tiina Haapsalo ja Katariina Elomaa. Heillä on molemmilla vankka Piki-historia 🙂 He myös pitävät PikiPodcastia, joka löytyy esimerkiksi Spotifysta ja SoundCloudista.
Podcast on minulle uusi tuttavuus. Vaikka Pikiä muuten olenkin käyttänyt, on podcast jotenkin mennyt ohi silmien. Ja korvien… Jaksot ovat mukavan lyhyitä, joten infoähkystä ei ole pelkoa. Tosin itse ahmin muutaman jakson kerrallaan! Ajattelemisen aihetta sain kyllä. Ja mielenkiintoista oli myös kuulla, millaiseen tarpeeseen ja tilanteeseen Piki on alunperin syntynyt.
Lasten Keskuksen sivuiltta www.lastenkeskus.fi löytyy tulostettavaa materiaalia. Piki ja villi vekotin -kirjaan liittyen sivuilla on suuri määrä tulostettavia sanakortteja.
Kolme vuotta sitten kirjoittelin blogiin Piki-materiaaleista. Silloin ne olivat minulle uusi tuttavuus. Minulla oli vahva tunne, että olin löytänyt taas yhden sopivan palasen Alkuluokan Aakkosten tyyliin. Totta, näin kävi! Silloin toivoin, että Piki-sarjaan tulisi kolmas osa. Aina kannattaa toivoa, toiveet voivat hyvinkin toteutua! En kyllä osannut edes unelmoida näin sopivasta palasesta, kuin mitä villi vekotin on.
Edellinen Piki-teksti löytyy tästä.
Katri Kirkkopelto:
Piki ja villi vekotin
Katariina Elomaa, Tiina Haapsalo, Katri Kirkkopelto:
Villi juttu!
Lasten Keskus 2024
Kuva Gerald Pixapaystä.