Toinen ”kvartaali” alkaa olla taputeltu. Osa kouluista jo aloitti joululoman, loput siirtyvät lomailemaan ensi viikon maanantaina tai tiistaina. Millainen on tämä toinen alkuluokkakvartaali?

 

Syyslomalta kouluun palaa yleensä innokkaita koululaisia. On levätty ja oltu juuri sopiva aika poissa normaalista arjesta. Taas jaksetaan innostua! Toki työskentelytavat ja ryhmätoiminta tarvitsevat harjoittelua – sitähän harjoitellaan vuosia – mutta on iso ero aloittaa syysloman jälkeiset koulupäivät verrattuna syksyn ensimmäisiin. Niin paljon jo osataan, ja yleensä se halutaan myös näyttää.

 

Syysloman ja joulun välissä kannattaa hyödyntää se, että paljon osataan ja intoa riittää. Kun alkusyksystä on pakko opetella valtava määrä uusia juttuja, luoda rutiineja ja harjoitella ihan uusia työskentelytapoja, on tämä toinen kvartaali seesteisempi vaihe.

 

Viikon kirjain rytmittää kouluviikkoa koko syyslukukauden ja vielä tammi-helmikuulle asti. Tämä rutiini osataan ja siihen liittyvät työskentelytavat ovat yleensä hyvin hallinnassa. Hyvä runko kouluviikolle tulee siis tästä. Uskon, että lapsillekin on helpottavaa, kun perusrakenne on tuttu. Varsinkin erityisiä haasteita omaaville lapsille ennakointi auttaa jäsentämään elämää ja säästää energiaa muihin asioihin. Koulussa tarkoitus on suunnata energia oppimiseen.

Kun koulupäivien ja -viikkojen perusrakenne on selkeä ja lapset sen osaavat, voi alkaa vähitellen maustamaan koulunkäyntiä vaihtelevammilla jutuilla. Mitään kovin suurta revittelyä emme vielä tässä vaiheessa vuotta tarvitse, mutta pientä vaihtelua toki kyllä. Sopiva tapa riippuu ryhmästä. Valinnat kannattaa tehdä sen mukaan, mitä ryhmän aikuiset jaksavat ja mikä on ryhmän lapsille hyvä määrä ilman, että perusrakenne horjuu. Väitän, että kun rutiinit on hyvin suunniteltu, sekä aikuiset että lapset kestävät enemmän vaihtelua. Vaihtelu on mukavaa ja lisää jaksamista. Sitten taas voi toteuttaa pientä piristävää vaihtelua… Tämä on itseään ruokkiva oravanpyörä, hyvällä tavalla!

 

Alkuluokassa, jossa on eskareita, eka- ja tokaluokkalaisia, ihan alkusyksy on tokaluokkalaisille omatoimisuuden aikaa. Uudet eskarit tarvitsevat paljon apua ja aikuisen tukea ja ekaluokkalaisillekin koululaisen rooli ja toimintatavat ovat uusia. Aikuisen apua ei kaikille yhtä aikaa riitä, joten alkusyksystä tokaluokkalaiset joutuvat pärjäämään itsenäisemmin. Yleensä se toimii, ja kakkosille kannattaakin markkinoida oma uusi asema arvokkaana, hienona isomman koululaisen statuksena. Mutta ei koko kouluvuosi voi niin mennä. Niinpä toisen kvartaalin aikana on tokaluokkalaisten vuoro saada enemmän opettajan huomiota. Toive on, että tässä vaiheessa moni eskari ja ekaluokkalainen pärjää helpossa tekemisessä ainakin vähän aikaa itsenäisemmin, ja opettajan aikaa annetaan tokaluokkalaisille.

 

Oppisisällöissä alkusyksy on äidinkielessä ja matematiikassa kakkosluokkalaisille kertaamista. Se sopii yhdysluokkaopetukseen hyvin. Kun syysloman jälkeen pystyy enemmän panostamaan tokaluokkalaisiin, lisätään tekstitaitoja vaikeampien lukutehtävien kanssa, kirjoittamisessa rikastetaan virkkeitä ja tehdään pidempiä tekstejä, matematiikassa laajennetaan ja/tai vahvistetaan lukualuetta ja otetaan kertolaskut haltuun. Muissa aineissa kuin äidinkielessä ja matematiikassa aina välillä tokaluokkalaisilla on omia sisältöjä, mutta aiheet ovat lähes aina yhdysluokassa yhteiset.

 

Näillä mennään alkuluokan toinen kvartaali. Kun perussysteemi on selkeä ja hallussa sekä lapsilla että aikuisilla, kestämme myös joulun 🙂 Syyslukukauden loppuun liittyy tavallisesti paljon erityisiä hetkiä ja perinteitä koulussa. Juhlitaan itsenäisyyspäivää, joulua, lukukauden loppumista erilaisin tavoin. Erikoistilanteet ja juhliminen ovat toki mukavia ja tuovat kaivattua vaihtelua arkeen, mutta ne myös väsyttävät. Osaa lapsista ne väsyttävät erityisen paljon. Eivätköhän kaikki koulussa työskentelevät tunnista viimeisten päivien ja viikkojen levottomuuden. Usein näinä päivinä joudutaan selvittelemään poikkeuksellisen paljon harmia aiheuttaneita tilanteita ja ”töllön töitä”. Luulen, että kyse on vain siitä miten kaikille lapsille ei sovi rutiineista poikkeaminen, joulun tuoma lisäjännitys, väsymys, loman odotus, epävarmuus siitä miten kaikki sujuu koulussa tai kotona.

 

Tänä vuonna moni juhla ja tilaisuus jäi pois tai muutti muotoaan. Nyt meillä onkin kouluissa sukupolvi pieniä koululaisia, jotka eivät juuri tiedä koulun perinteistä. Eskarit eivät ole olleet mukana missään tavallisissa koulun tilaisuuksissa, ekaluokkalaisillakin on kokemusta vain vuoden takaisista joulujuhlista, kevätjuhlat ja muut kevätpuolen tilaisuudet on kokematta.

 

Tällaista on elämä Alkuluokassa toisen kvartaalin aikaan. Eivät asiat toki suju näin kaavamaisesti, aina tulee poikkeuksia. Mutta suuntaviivat ovat nämä.

Kolmas alkuluokkavuoden “kvartaali” on vuorossa joulun jälkeen, ennen talvilomaa. Tämä jakso aloitetaan tutulla ja turvallisella viikon kirjain -viikkorytmillä, mutta vähitellen on aika siirtyä uuteen.

Kuvat pixapaystä.