Kolmas alkuluokkakvartaali on loppumaisillaan. Talviloman jälkeen alkaa vähitellen valmistautuminen tulevaan kouluvuoteen ja ennakoidaan siirtymisiä uudelle luokka-asteelle. Tämä kolmas kvartaali on tehokkaan oppimisen jakso.
Kevätlukukausi alkaa yleensä niin, että ekaluokkalaiset osaavat lukea ja osa eskareistakin on saattanut tämän taidon oppia. Nyt on aika harjoitella kovasti, jotta lukutaito kehittyy sujuvaksi. Myös kirjoittamisessa on runsaan harjoittelun aika. Kun ekaluokkalaisetkin osaavat lukea, voi heille järjestää yhdessä kakkosten kanssa monenlaisia lukemisen ja kirjoituksen harjoituksia. Tekstit vaihtelevat lapsen taitotason mukaan, mutta harjoitus voi silti olla yhteinen. Tämä säästää valtavasti opettajan aikaa ja energiaa. Voi suunnitella kivan ja monipuolisen harjoituksen, johon kaikki pääsevät mukaan. Kun moni pärjää melko omatoimisesti, riittää aikuisen apua sitä tarvitseville.
Tokaluokkalaisilla on äidinkielessä tehokkaat viikot. Toki jatkuvasti tekstejä käsitellessä ja kirjoitustehtäviä tehdessä kiinnitetään huomiota erilaisiin kielioppijuttuihin, mutta nyt on hyvä aika käydä asioita systemaattisesti läpi. Vokaalit, konsonantit, yhdyssanat, erisnimet, erilaisten sanojen luokittelu, riimiparit jne. Taidot ovat oikeastaan jo olemassa, nyt kiinnitetään kokoavasti asioihin huomiota ja tarkistetaan osaaminen. Kakkosluokan kevätlukukausi on tähän hyvä aika.
Tässä vaiheessa Alkuluokassa vielä pyörii viikon kirjain ja siihen liittyvät eri viikonpäivien rutiinit. Kaikki menee kuitenkin paljon helpommin ja nopeammin kuin syksyllä, siksi aikaa jää runsaammin muuhun. Kolmannen kvartaalin aikana lisäämme koko ajan muuta tekemistä, erilaisia teemaviikkoja ja jaksoja. Tähän ajoittuvat esimerkiksi Uutisten viikko ja lähes joka vuosi myös kellojakso. Kellojaksoa pohjustetaan pitkin lukuvuotta. Taitoja harjoitellaan päivittäin kalenterihetkessä ja tuodaan muutenkin esiin sopivissa tilanteissa. Kellojaksossa otetaan tiivis jakso kaikenlaista aikaan ja ajanmittaamiseen liittyvää asiaa, yhtenä isona osana kellotaitojen harjoittelu. Siitä tulee nimikin, vaikka tosiaan muutakin sisältöä on.
Kolmannen kvartaalin aikana teen lapsillekin näkyväksi miten paljon on opittu. Tässä on mukava, jos on dokumentoinut lasten tuotoksia alkusyksystä. On aina yhtä liikuttavaa nähdä lapsen ylpeys omasta oppimisesta: miten paljon enemmän osaankaan nyt kuin elokuussa!
Kolmannen kvartaalin aikaan on talviliikuntakausi, ja tänä vuonna se säiden puoleen on onnistunutkin mainiosti. Koska säät ovat arvaamattomia, luistelemme ja hiihdämme silloin kun on sopiva sää. Liikuntatuntien määrä saattaa ylittyä reilustikin, mutta se ei haittaa. Huonommalla talviliikuntasäällä teemme sitten jotain muuta. Määrät kyllä ajan myötä tasoittuvat.
Perusajatus menee niin, että syksyllä käytän enemmän aikaa äidinkielen ja matematiikan oppimiseen. Tämä kannattaa, koska sitten isommat ja haasteellisemmat muiden oppiaineiden jutut sujuvat helpommin kevätlukukaudella. Kun luokassa on jo enemmän taitavia lukijoita, pystyy sitäkin hyödyntämään muiden oppiaineiden työskentelyssä.
Tämä kolmas kvartaali, jakso joululoman ja talviloman välissä, on siis supertehokasta oppimisen aikaa.