||  Osa materiaaleista saatu kaupallisena yhteistyönä Konstikas.fi ||

Valinnaisuus

Koulussamme järjestetään valinnaisuus 1.-6. -luokille. Valinnaisuus toteutetaan kouluvuoden aikana neljässä jaksossa, ja ryhmissä toimivat siis eri ikäiset lapset yhdessä. Joskus voi olla samassa ryhmässä ekaluokkalainen ja kutosluokkalainen – mikä voi olla hyvin hedelmällinen ja toimiva yhdistelmä. Ryhmä saattaa myös olla rajattu isommille tai pienemmille oppilaille.

Valinnaisaiheet vaihtelevat, oikeastaan mielikuvitus ja opettajien viitseliäisyys ovat rajana! Toki tilahaasteet, aikataulut… Mutta kaikenlaista toteutetaan, ja valinnaiset ovatkin ihana paikka päästä toteuttamaan ideoita, jotka eivät normaaliin luokka-arkeen istu. Lapsella on valittavana yleensä neljä vaihtoehtoa. Hän valitsee mieluisimman, sekä lisäksi varavaihtoehdon.

Aarresaari ja jakson sisältö

Tällaiset taustatiedot meidän valinnaisuudesta. Ja sitten kerron, miten toteutin Aarresaari-jakson. Kunnassamme on hyvin aiheellisesti päätetty edistää lasten lukemista. Tämä tausta-ajatus oli mielessäni, kun suunnittelin omaa valinnaistarjontaani tälle vuodelle. Miten saisin lapset lukemaan kirjan? Ehkä toisenkin? Päätin suunnitella valinnaisjakson kirjan pohjalle. Pääsyvaatimuksena tähän valinnaisuuteen oli sitoutua lukemaan kirja, Mauri Kunnaksen Aarresaari, ennen jakson alkua. (Samalla idealla toteutan myöhemmin keväällä Harry Potter -jakson.)

Tämä Aarresaari kirja oli valittu niin, että myös alkuopetuksen oppilaat voivat tulla mukaan. Ekaluokkalaisilla oli lupa kuunnella kirja, mutta loppujen lopuksi kaikki olivat lukeneet kirjan itse. Jopa useamman kerran! Ja lisäksi oli saatettu myös kuunnella äänikirjana. Aarresaari tunnetaan nyt todellakin perinpohjin.

Tälle valinnaisjaksolle valikoitui innokkaita lukijoita alemmilta luokilta, sekä mahdollisesti vähemmän innokkaita lukijoita ylemmiltä luokilta. Loppujen lopuksi jakso osoittautui sellaiseksi, että kaikki saivat jotain. Ehkä vähän huomaamattaan myös lukemisen ja kirjoittamisen harjoittelua.

Ja mitä me sitten tehtiin? Jakson kesto on 7 viikkoa, tunti kerrallaan. Olisin mieluusti pitänyt kaksoistunnin, tekemistä olisi ollut vaikka miten! Yksi oppitunti meni hujauksessa. Usein kuului kommentti, että eihän kello vielä voi olla noin paljon.

Ideointi vaiheessa lueskelin Anniinan open ideat -blogia www.openideat.blogspot.com, joka on todellinen aarreaitta. Vai pitäisikö tässä yhteydessä sanoa aarresaari… Tunnistesanoilla ”aarresaari” ja ”merirosvot” blogista löytyy isot kokonaisuudet, jotka Anniina on toteuttanut. Sain sieltä valtavasti ideoita. Kiitos hyvästä blogista Anniina!

Rakenne valinnaistunneilla meni niin, että aluksi luin pienen pätkän kirjaa. Vaikka tarina olikin kaikille tuttu, näin pääsimme sopivaan aarresaarivireeseen. Sitä paitsi oli lähes liikuttavaa, miten keskittyneesti isotkin oppilaat kuuntelivat. Tämä pitäisi muistaa useammin: myös isot nauttivat ääneenlukemisesta. Minustakin on mukava kuunnella ihan oikean ihmisen ”livelukemista”.

Seuraavaksi työstimme jokaisen omaa aarresaarta ja sen karttaa. Tämä oli jatkuva projekti, joka valmistui pikkuhiljaa ja oli kuudennella kerralla valmistuessaan upea työ! Viimeisen viikon käytimme saarien esittelyyn koulun käytävällä. Oli ilo huomata, miten moni – sekä tekijä että muut lapset – pysähtyi tutkimaan saaria. Lopputunnin pelasimme ja teimme pulmatehtäviä. Riippuen oliko aikaa jäljellä viisi minuuttia vai vartti, valikoimme yhteisiä pelejä tai yksinpelattavia. Viimeisen kerran käytimme täysin pelaamiseen. Kiitos Konstikas.fi jälleen kerran huikeista peleistä!

Omat aarresaaret

Tässä hyödynsin kaikenlaista jätemateriaalia. Jokainen sai valita pahvilaatikoista leikatuista tukevista pahveista itselleen sopivan kokoisen ja muotoisen alustan. Pahvin muodon perusteella tehtiin suunnitelma, mihin kohtaan ja minkä muotoisen saaren kukin halusi. Pohjaan maalattiin valmisväreillä sininen meri ja vihreä saari. Useimmat halusivat tehdä saareen hiekkarannan, joka toteutettiin soodamaalauksena. Kuviskaapin perukoilta löytyneeseen kullanväriseen pullovärin jämään sekoitettiin ruokasoodaa. Ja ai että, kyllä tuli upeat hiekkarannat!

Saareen saatiin rehevyyttä ja muotoa tekemällä sanomalehdestä ja silkkipaperista vuoria ja mäkiä. Tämän jälkeen saareen liimattiin kaikenlaista askartelunorkkopalmuista simpukoihin, koristekivistä tekokukkaköynnöksiin. Ehkä hauskin idea oli, kun joku keksi pujottaa puuhelmiä palmuun. Siitähän syntyi kookospalmu!

Kun saaret alkoivat olla valmiit, niistä piirrettiin kartat. Tässä vaiheessa opettelimme tai kertasimme ilmansuunnat. Myös väli-ilmansuunnat. Jos tuntui liian helpolta, sai tehdä englanniksi. Tällaiset pienet variaatiot tehtävissä ovat tarpeen, kun ryhmässä on eri-ikäisiä lapsia. Toki täytyy muistaa, ettei ikä ole suinkaan se kriteeri, jonka mukaan toimiva eriyttäminen tehdään. Tämä on nähty niin monet kerrat, ja silti se aina vähän yllättää.

Teimme hienot kompassiruusut, ja kirjoitimme myös vihkoihin muistiin ilmansuunnat. Ainakin väli-ilmansuunnissa riitti kaikille haastetta. Kompassiruusu kopioitiin, ja liimattiin sekä alkuperäiseen saareen sekä omasta saaresta tehtyyn karttaan. Kartat piirrettiin ruskealle voimapaperille, jota kovasti rutisteltiin, heiteltiin ja jopa sen päällä hypittiin! Näin kartta näytti maailmanmeriä vuosisatoja seilanneelta ja kovia kokeneelta arvopaperilta.

Karttaan merkittiin aarteenpaikka, sekä merirosvon rantautumispaikka. Reitti rantautumispaikalta aarteen luo kirjoitettiin sanalliseen ohjemuotoon. Hyvä kirjoitusharjoitus, jossa vilisi ilmansuuntasanastoa ja askelmääriä. Erittäin hyvä hahmotusharjoitus isommillekin. Mihinkäs suuntaan merirosvosta katsoen onkaan vasemmalle?

Kun veimme aarresaaret näyttelyyn, laitoimme saaren viereen oman kartan ja merirosvon rantautumispaikkaan merirosvomerkin, jota olimme käyttäneet myös peleissä. Tässä näyttelyssä riitti tutkittavaa monilla sellaisillakin, jotka eivät tässä valinnaisryhmässä olleet. Tietenkin näyttelyssä oli nähtävillä myös kirja, johon kaikki perustui. Voi hyvinkin olla, että joku muukin tarttuu kyseiseen kirjaan lukeakseen aarresaaritarinan. Ja ainakin motivointi tuleville vuosille on tehty, jos Aarresaari-valinnaisuus toteutetaan myös ensi vuonna 🙂

Vihkojen kanteen liimasimme koulun ympäristön kartan. Siitä en ensimmäisillä kerroilla maininnut mitään, mutta ilahduttavan moni tutkiskeli karttaa spontaanisti. Harmitti, kun en huomannut poistaa keskellä paistavaa ”Koulu” -sanaa. Olisi ollut mukava tarkkailla, kuinka moni olisi ilman sitä hoksannut kartan olevan koulun ympäristöstä.

 

Viimeisellä kerralla olin merkinnyt jokaisen karttaan rastin. Näiltä rasteilta löytyi kirjainpalikoita, joista muodostui sana. Tietenkin Aarresaari 🙂 Jotta tehtävä ei ollut liian helppo, oli palikat sellaisia, joissa jokaisella sivulla oli kirjain. Siitä huolimatta sana kyllä onnistuttiin ratkaisemaan!

Pirates Jr. Hide & Seek

Konstikas.fi onnistui taas toteuttamaan toiveet. Valikoimista löytyi hyvät merirosvoteemaan sopivat pelit. Pirates Jr. Hide & Seek on peli, jossa taas tekemistä riittää, tehtäviä on 60. Meillä ainakin lapset tykkäävät näistä yksin pelattavista peleistä, joissa on vaikeutuvia haasteita. Neljä laattaa pitää asettaa niin, että näkyviin jäävät pelilaudan kuvioista juuri ne, jotka tehtävävihkon haasteessa ovat. 

 

Mikä parasta, pelistä löytyi myös kompassiruusu, jota olimme tutkineet ja käyttäneet omissa aarresaarissa ja kartoissa.

 

Hyvä peli, joka jää ehdottomasti luokkaan käyttöön myös valinnaisjakson jälkeen.

 

Lankulle!

Lankulle! -peli oli minulle ihan uusi tuttavuus. Peli on valittu viime vuonna vuoden lastenpeliksi, eikä turhaan. Oli hyvä peli, josta innostuivat kaikki ekaluokkalaisista kutosluokkalaisiin.

 

Pelin idea on loistava! Tarkoitus on tiputtaa pelikaverit lankulta mereen, ja pysyä itse lankulla. Tämä tapahtuu kortteja kääntämällä. Jos onnistuu kääntämään sopivia kortteja, joutuvat muut pelaajat asettamaan lankuilleen lisäpainoja. Jos taas ei malta lopettaa korttien kääntämistä ajoissa, joutuu itse etenemään lankullaan askeleen. 

 

Todellakin loistava peli-idea. Peli on yksinkertainen ja nopea oppia, mutta varsin mainio harjoittamaan itsehillintää ja pettymyksen sietoa. Voi mitä kiljahduksia, kun merirosvonorsuja tipahteli lankuilta!

Teimme myös merirosvosudokuja, pelasimme omilla merirosvohahmoilla hahmojen ominaisuuksien mukaan etenemispeliä luokan lattialaatoilla, ratkaisimme aarrearkun  salakoodin. Monenlaista tehtiin, vaikka omasta mielestäni jakso oli aivan liian lyhyt.

 

Koska tavoitteena oli lukemisen lisääminen, moniin toimintoihin liittyi sanalliset ohjeet, jotka jollakin tavalla piti itse selvittää. Näin lukemista tuli muutenkin kuin kirjan lukemisen muodossa.

 

Jakso oli mukava ja hyödyllinen. Ikinä en pidä kahta täysin samanlaista valinnaisuutta. Aina tulee uusia ideoita ja aina toiminta myös muokataan ryhmän mukaan. Mutta hyvä pohja tässä on, jatkoon ehdottomasti!

 

||  Pelit Pirates Jr. Hide & Seek ja Lankulle! saatu Konstikas.fi:ltä. Kiitos!  ||