Tulevalla viikolla monissa kouluissa on tämän lukuvuoden 100. koulupäivä. Juhlistamme 100. koulupäivää joka vuosi Alkuluokan tyyliin. Arjesta poikkeava, erilainen päivä – ja ihan huikea määrä työskentelyä lukujonotaitojen ja lukumäärän 100 parissa! Vuosittain näkee tilanteita, jossa lapsi huomaa osaavansa paljon enemmän kuin itse tiedostikaan. Kun tekeminen on innostunutta, päivässä ehditään vaikka mitä.

Eskarit ovat käyneet eskaria 100 päivää, ekaluokkalaiset olleet koululaisia 100 päivää ja tokaluokkalaiset oppineet kakkosluokkalaisten asioita 100 päivää. Siksi vietämme tätä spesiaalipäivää otsikolla 100 päivää viisaampi. Opekin on saanut taas 100 päivää lisää harjoitusta omassa työssään, ja on toivottavasti myös 100 päivää viisaampi 🙂

Laskemme koulupäiviä vähän vaihtelevin tavoin. Joskus on käytetty kaloja, joskus erilaisia kymmenjärjestelmävälineitä. Nyt käytössä ovat koulupäivätimantit ja kultarahat, joita kerätään aarrearkkuun. Joinain vuosina laskemiseen käytetään enemmän aikaa ja se on keskeisempi osa matematiikan opetusta, joinain vuosina koulupäivien seuraaminen tehdään kevyemmällä kädellä. Yhteistä on se, että yleensä jossain vaiheessa lapsia alkaa kovasti kiinnostaa koulupäivien määrän kertyminen. Seurataan sitä, miten kympit täyttyvät. Tänä vuonna ennen joulua alkoi kuhina siitä, että sata lähestyy. Muutamat laskeskelivat, milloin tulee 100. koulupäivä. Ja miten se merkitään aarrearkkuun, jossa tähän asti on pärjätty kymppikultakolikoilla?

Meillä 100. koulupäivä alkaa tällä kertaa hiihdolla. Hiihtäessä emme tee mitään sen erityisempää. Testaamme kyllä, miten pitkän matkan ehtii hiihtää 100 sekunnissa. Kun tulemme sisälle luokkaan, koko loppupäivän ohjelma liittyy 100. koulupäivään ja lukuun 100.

Aion levittää luokkaan valmiiksi kaikki 100-materiaalit ja arvaan jo etukäteen innostuneet ja ihmettelevät kommentit, kun lapset saapuvat luokkaan. Kaikki erilainen ja vaihteleva kiinnostaa!

Yhdysluokassa toimin yleensä tällaisissa tilanteissa niin, että osa tehtävistä on joka vuosi tietylle luokka-asteelle. Esimerkiksi kaikki kakkosluokkalaiset vuosittain tekevät värityskuvan, missä harjoitellaan parilliset ja parittomat luvut 0-100. Sitten on tehtäviä koko luokalle, esimerkiksi 100 ympyrän värittäminen eri värein, ohjeet ovat englanninkielisin värisanoin. Nämä tehtävät vaihtelevat tietenkin vuosittain. Lisäksi on paljon valinnaisia lisätehtäviä, koska lapset ehtivät hyvin eri määrän päivän aikana. Tämä pitää myös motivaation yllä. Kaikki tietävät, että kun ensin hoitaa yhteiset ja pakolliset tehtävät, sitten pääsee valitsemaan omien mieltymysten mukaan. Aiempien vuosien perusteella uskallan ennustaa, että tänäkin vuonna tehdään ja opitaan paljon!

Minulla on paljon 100. koulupäivän ohjelmaan sopivaa tekemistä ja toimintaa. Olen niitä keräillyt ja keksinyt vuosien mittaan, ja joka vuosi valikoin kyseiselle ryhmälle ja kyseisen päivän resursseihin ja aikatauluihin sopivan kattauksen. Netistä löytyy paljon, ja lisäksi ihan tavallisia tehtäviä voi helposti muokata tähän päivään sopivaksi. Tässä vaiheessa lukuvuotta kirjainharjoittelu on jo tavallista ja tylsääkin, mutta kun on satapäivä, on hyvä haaste tehdä 100 p-kirjainta! 100. koulupäivä ja 100 days of school ideas hakusanoilla löytyy paljon tekemistä.

Mitä me teemme tänä vuonna? Tässä listaa:

 

* 100 päivää viisaampi -rannekkeet

* 100 pistettä – kymmenen pistettä kymmenellä eri värillä

* 100-ruudukon täydentäminen

* Nopalla heittäminen niin, että pääsee 100:n asti

* 100 ruudun valtaaminen nopilla heitetyillä kertolaskuilla

* 100 liikettä (10 valinnaista liikettä, jokaista 10 kertaa)

* Mitä ostaisit, jos sinulla olisi 100 euroa?

* Mitä voi rakentaa 100 legolla?

* Millaisen rakennelman voi tehdä 100 mukista?

* 100-mandalan värittäminen

* 100-värityskuva

* 100:n palan palapeli

* Käärmeet ja tikapuut -peli

Kuvat M W ja Forest White Pixapaystä