Kieltä & kirjallisuutta -kategorian sisältö tulee muotoutumaan suurimmaksi osaksi oppiaineen äidinkieli ja kirjallisuus ympärille. Alkuopetuksen viikkotuntimäärästä suuri osa on äidinkieltä. Hyvänä kakkosena tuntimäärässä on matematiikka, siksi nämä kaksi oppiainetta ovat ansainneet omat kategoriansa.

 

En ole missään tapauksessa 5-8 -vuotiaiden opetuksessa oppiainekeskeisyyden kannalla. Jollain tavalla sisältöä täytyy kuitenkin luokitella ja myös toiminnan suunnittelussa oppianeet – tai eskareilla oppimiskokonaisuudet – ovat hyvin käytännöllinen apu. 

 

Äidinkielen opettamisessa ehkä suurin oivallukseni on ollut, että aapisesta voi tehdä kaikille alkuluokan lapsille eskarista tokaluokkalaiseen tärkeän oppimisen välineen. Miten tämä käytännössä tapahtuu? Siitä lisää myöhemmin.

 

Kuva congerdesign Pixabaystä