Eskareiden matemaattisia juttuja tehdään pieninä palasina pitkin vuotta. Paljon toiminnasta on sellaista, mistä ei jää mitään pysyvää ja näkyvää ”todistetta”. Pelataan pelejä, pohditaan asioita, käytetään erilaisia materiaaleja. Mutta yksi iso ja näkyvä juttu eskarivuoden aikana matematiikassa tehdään, ja se on numerokirja.
Lapsen matemaattiselle kehitykselle on tärkeää, että hän muodostaa omakohtaisen näkemyksen luvuista ja rakentaa itselleen sisäisen lukusuoran. Jo vauvaiässä hahmotetaan lukumääriä ja aletaan kehittää näitä taitoja. Paljon riippuu lapsen kasvuympäristöstä ja hänen luontaisesta kiinnostuksestaan lukumääriä kohtaan, miten ja milloin lukukäsite ja sisäinen lukusuora muodostuu.
Koska koulussa emme voi vaikuttaa lapsen varhaisvuosiin, lähdemme liikkeelle siitä missä vaiheessa lapsi on eskariin tullessaan. Kaikki eskari-ikäiset hyötyvät mahdollisimman runsaasta ja monipuolisesta lukumääräkokemusten saamisesta. Erityisen tärkeitä ne tietenkin ovat lapsille, joilla aiemmat kokemukset ovat niukkoja.
Millainen numerokirja on?
Ainakin se on iso! Teemme kirjan A3-kokoiseksi, jokainen luku yhdestä kymmeneen saa oman sivun. Kun kirjan sivut ovat valmiit, teemme vielä kannen ja sidomme sivut yhteen matonkuteella. Työ on iso ja vie monta kuukautta, mutta lopputulos on upea ja tekijät yleensä tyytyväisiä. Halutessaan todella suuren osan esiopetuksen matematiikasta voi nivoa yhteen numerokirjatyöskentelyn kanssa.
Numerokirjatyöskentelyyn meidän luokassamme kuuluu, että ennen uutta sivua luen Numerois-kirjan. Kirjat kuuluvat Vau’kirja-kustantamon julkaisemaan Ensi numeroni -kirjasarjaan vuodelta 2006. Ei mikään uutuus, eikä mitenkään ihmeellinen tai erinomainen, mutta toimiva. Jokaisessa sarjan osassa esitellään luku tarinan keinoin. Meillä ainakin kirja toimii mukavana johdatuksena uuteen lukuun.
Jokaiseen eskarilaisten numerokirjan sivuun tulee samat asiat. Valikoima hieman vaihtelee, tänä vuonna teemme 15 asiaa. Kyllä, lukumäärät käsitellään perusteellisesti!
Mitä numerokirjaan sitten laitetaan?
-
Numerosana, sekä suomeksi että englanniksi. Joskus olemme opetelleet jollain muullakin kielellä.
-
Numeromerkki
-
Lukusuora, johon on merkitty kyseinen luku naapurilukuineen
-
Oma käsi piirrettynä niin, että on kyseisen luvun verran sormia pystyssä. Näistä tulee yleensä hauskoja!
-
Lankaan pujotetut helmet, tietenkin kyseisen luvun verran. Hamahelmet ovat hyviä, ei pullistele kirja liikaa 🙂
-
Noppa, tämä tehdään vain sivuista 1-6.
-
Minulla on _____. Minulla on 1 nenä/1 pikkusisko/1 puhelin. Tämäkin on hauska, miten lapset pohtivat jo etukäteen, mitä millekin sivulle aikovat laittaa.
-
Rahapussi, johon on liimattu sopiva rahasumma.
-
Kuukausi
-
Kellotaulu
-
Numeroloru
-
Jokin sopiva lukumääräkuva, tänä vuonna meillä on omenoita.
-
Ympyrätarroja
-
Dominopalikat, joissa on kyseisen luvun hajotelmat.
Numerokirjasta se alkaa, ja tällaisiin matematiikan asioihin johtaa! Välissä toki paljon matematiikan parissa työskentelyä, esimerkiksi alkuluokan malliin. Lue lisää:
www.alkuluokanaakkoset.fi/matematiikkaa-lapsen-omassa-tahdissa-osa-1/