||  Saatu ilmaistuote Lasten keskus/Kirjapaja  ||

 

Sain tämän kirjan heinäkuussa, keskellä kesälomaa. Ajatukseni oli yhteneväinen kirjan nimen kanssa: Mitä ihmettä! Olin aivan innoissani selaillessani kirjaa. Eikä tarvinnut kauan selailla kun tiesin, että tämä kirja on kuin tehty minulle. Ja luulenpa, että en ole ainoa!

 

Kirja tarjoaa ryhmätoimintaa pakopelien ja mysteerien sekä yhdessä pelaamisen ystäville. 247 sivua hykerryttävän innostavaa sisältöä! Hyvä peli on erinomaista toimintaa ryhmäytymisen näkökulmasta sekä yleensä useimpien mielestä motivoivaa. Eikä mikään vähäinen asia oppimisen näkökulmasta: motivoiva toiminta.

 

Kirjan tekijöistä monen tausta on seurakuntatyössä. Monet pelit on todennäköisesti alunperin suunniteltu rippikouluun tai nuorteniltaan. Mutta kuten tekijät lupaavat, ne sopivat monenlaisille ryhmille alakouluikäisistä alkaen. Sisällöllisesti osa peleistä on uskontoaiheisia, mikä varmasti rajaa käyttäjäjoukkoa. Toisaalta ei tämäkään ole ”ongelma”. Pelejä on mielestäni helppo muokata juuri sisällön suhteen ja pitää silti pelin runko samana. Jos taas opettaa uskontoa, ehkä tästä voisi tulla innostavaa tekemistä uskontotunneille?

 

Kirjassa on kolme osaa. Ensimmäisessä osassa on erilaisia mysteerejä, jotka on karkeasti järjestetty vaikeusjärjestykseen helpoimmasta alkaen. Viimeisessä osassa on erilaisia pelejä. Keskimmäinen osa, digiosio, on tarpeellisuudeltaan ehkä vähäisin. Siinä on esitelty QR-koodin käyttöä sekä muutamia sovelluksia ja sivustoja (Instagram, TikTok, Padlet, Seppo ym), joita voi käyttää yhdessä pelaamiseen tai sisällön jakamiseen. Esittelyt ovat selkeitä, kuten kirja muutenkin. Sitä kuitenkin mietin, että onko tämä osio vähän turha: jos etsii digiaiheista tietoa, ei välttämättä tule tarttuneeksi juuri tähän kirjaan.

 

Kirja on tehty hyvin käyttäjäystävälliseksi. Se on selkeä sekä jaottelultaan että sisällöltään. Jokainen peli on esitelty perusteellisesti ja hyvin. Kirjassa kerrotaan pelin idea ja kulku, tarvittavat materiaalit ja ennakkovalmistelut. Kirjan liitteet ovat hyvät, ja pelien valmistelutyö onkin tehty niiden avulla helpoksi. Useissa peleissä kerrotaan myös, minkä ikäisille peli soveltuu. Kun tämän tietää, voi miettiä pelin soveltamista ja vaikkapa helpottamista omalle ryhmälle sopivaksi. Joissain peleissä on valmiiksikin annettu vinkkejä, kuinka niitä voi helpottaa tai vaikeuttaa.

 

Pelien muokkaamiseen ja omien pelien keksimiseen rohkaistaan muutenkin kirjassa ja annetaan ohjeita siitä, kuinka voi rakentaa oman pelin. Lisäksi kirjan alussa olevat esittelyosan tekstit auttavat ymmärtämään pelien perusideaa, ja ovat apuna muokkaamisessa ja käyttömahdollisuuksien miettimisessä.

 

Kolmannen luvun pelit ovat tuttujen pelien ulkona pelattavia versioita. Eli esimerkiksi Afrikan tähti, Kimble tai Cluedo on suunniteltu maastopeliksi. Mahtavaa! Näihin peleihin liittyy yhdessä tekemisen lisäksi liikkumista ja mukavasti myös aivojumppaa. Nämäkin ovat pelejä, jotka soveltuvat monenlaisiin tarpeisiin ja erilaisille ryhmille.

 

Tavallisten oppituntien lisäksi kirjasta löytyy tekemistä myös vaikkapa erilaisiin iltakouluhin, leirikouluihin tai yhteisiin tapahtumiin vanhempien ja lasten kanssa.

 

Ahnehtia ei pidä tässäkään asiassa, tai väsyttää itseään. Vaikka pelit on hyvin esitelty ja liitteet helpottavat paljon valmisteluja, onhan tällaisten pelien toteuttamisessa tekemistä. Mietin, että jos lukuvuoden aikana toteuttaa muutaman pelin, on pian hyvä valikoima testattuja pelejä ja valmiita materiaaleja varastossa. Itselle tuttuja pelejä on helpompi toteuttaa. Samoin kannattaa muistaa, että kun tekee pelijärjestelyt, voi melko pienellä vaivalla vetää saman pelin useammalle ryhmälle.

 

Itselläni tämä on yksi niistä kirjoista, joka varmasti tulee jäämään käyttöön ja siitä tulee yksi ”oman kirjahyllyn klassikko.” 

 

Tina Koskela – Saara Laakkonen – Minna Valkeapää:

Mitä ihmettä! Arvoituksellista ryhmätoimintaa 

Kirjapaja 2021

 

 

Kuva Pixabay